خیلی از ما وقتی صحبت از ته چین میشه ذهنمون سنتی ترین و شاید محبوب ترین نوع این غذا یعنی تهچین مرغ رو توی ذهنمون تداعی می کنیم در صورتیکه ته چین میتونه یکی از متنوع ترین غذاها در نوع خودش باشه. برای داشتن یک ته چین خوشمزه و خوش رنگ و لعاب نکته های کوچیکی وجود داره که یکی از مهم ترین هاش پخت با حرارت ملایم و نسبتاً طولانی این غذاست. این بار تصمیم گرفتم تا ته چینی متفاوت با دو قشر رو تجربه کنم، یعنی یک قشر زیرین تهچین که به صورت معمول و مخلوطی از ماست و زعفران تهیه میشه و قشر رویی که به صورت چلو ساده طبخ بشه. ته چین مرغ و بادمجان غذای پیشنهادی امروز ما است که در ادامه با طرز تهیه اون بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشین.

تهچین مرغ و بادمجان

ته چین مرغ و بادمجان

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ و بادمجان

  • برنج 4 پیمانه
  • مرغ 500 گرم
  • ماست چکیده و ترش 1/2 پیمانه
  • تخم مرغ 1 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • زعفران ساییده و دم کرده 2 قاشق سوپخوری
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری
  • بادمجان 3 عدد بزرگ
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر به میزان لازم

مراحل تهیه ته چین مرغ و بادمجان

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید فیلینگ میانی اون رو تهیه کنیم پس مرغ ها رو داخل مقداری کمی روغن یا کره تفت می دیم. تفت دادن مرغ قبل از طبخ اون باعث میشه تا بوی نامطبوع اون گرفته بشه. اگر مرغ رو از قبل از سرخ کردن با مقداری ادویه های محبوبمون مزه دار کنیم خیلی بهتره.

سرخ کردن مرغ های مزه دار شده

تفت دادن مرغ های مزه دار شده

وقتی مرغ ها در حدی که کمی تغییر رنگ بدن و روشون طلایی رنگ بشه تفت داده شدن، اون رو از ماهیتابه خارج می کنیم و پیاز رو که نگینی خرد کردیم به همون روغن اضافه می کنیم و به تفت دادن پیاز ادامه میدیم تا سبک و کاراملی رنگ بشن.

تفت دادن پیاز در روغن

تفت دادن پیاز در روغن

حالا نمک و ادویه ها رو به پیاز اضافه و با هم مخلوطشون می کنیم.

افزودن نمک و ادویه ها به پیاز سبک شده

افزودن نمک و ادویه ها به پیاز سبک شده

و بعد رب گوجه فرنگی رو اضافه می کنیم و همراه با پیاز تفت می دیم تا بوی خامیش گرفته بشه. تفت دادن رب گوجه فرنگی باعث خوش رنگ تر شدنش میشه.

اضافه کردن رب گوجه فرنگی

اضافه کردن رب گوجه فرنگی

حالا مرغ هایی که تفت داده بودیم رو به قطعات کوچک تری تقسیم می کنیم و به ماهیتابه حاوی پیاز و ادویه و رب اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن مرغ های تکه شده

اضافه کردن مرغ های تکه شده

سپس 500 میلی لیتر آب رو به ماهیتابه اضافه می کنیم و حرارت رو بالا می بریم تا آب به جوش بیاد، سپس حرارت رو ملایم می کنیم درب ماهیتابه رو قرار میدیم و اجازه میدیم تا مرغ ها بپزه و آب مرغ در حد یک سس غلیظ باقی بمونه.

افزودن آب به مرغ های در حال پخت

افزودن آب به مرغ های در حال پخت

توی این فاصله بادمجان رو پس از پوست گرفتن، زهر زدایی می کنیم. یعنی همونطور که قبلاً توضیح دادم اون را به اندازه ای مورد نظرمون اسلایس می کنیم که من در اینجا به صورت حلقه ای برش دادم و بعد روی سینی می چینیم و کمی نمک روی اون ها می پاشیم. اجازه می دیم حدوداً 20 دقیقه به همون صورت باقی بمونن و بعد اون ها رو از سینی خارج کرده و با فشار دست آب اضافی اون ها می گیریم و داخل آبکش قرار می دیم و بعد هم با مقداری روغن سرخشون می کنیم.

سرخ کردن بادمجان ها

سرخ کردن بادمجان ها

سپس برنج رو با روش معمول پی زیم و در واقع نیم پز می کنیم و بعد آبکش می کنیم.

نیم پز کردن برنج

نیم پز کردن برنج

حالا تخم مرغ رو دورن یک کاسه میشکنیم و بعد ماست چکیده رو بهش اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن ماست به زرده سفیده تخم مرغ

اضافه کردن ماست به زرده سفیده تخم مرغ

زعفران دم کرده رو به مخلوط ماست و تخم مرغ اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و در پایان کمی نمک و فلفل بهش اضافه می کنیم. نیمی از برنج آبکش شده به مخلوط زعفرانیمون اضافه می کنیم و همه مواد رو با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن زعفران سائیده به مخلوط تخم مرغ و ماست چکیده

اضافه کردن زعفران سائیده به مخلوط تخم مرغ و ماست چکیده

مقداری روغن توی قابلمه مناسبی که حتماً نچسب هم باشه و ترجیحاً کف ضخیمی داشته باشه میریزیم. روغن رو کاملاً به دیواره قابلمه هم آغشته می کنیم. سپس مخلوط زعفرانی ته چین رو کف قابلمه ریخته و همه جا به صورت یکنواخت پخش می کنیم و با پشت قاشق کمی به هم منسجمشون می کنیم.

ریختن مایه اصلی تهچین کف قابلمه

ریختن مایه اصلی تهچین کف قابلمه

نوبت اضافه کردن مرغ های پخته می رسه. اگر دوست داشتین مرغ ها رو به تکه های کوچک تر تقسیم کنین و یا اون ها رو ریش ریش کنین و بعد روی مایه زعفرانی می چینیم.

قرار دادن مرغ های پخته شده روی مایه تهچین

قرار دادن مرغ های پخته شده روی مایه تهچین

و بعد بادمجان ها رو به صورت یک لایه روی مرغ ها می چینیم.

قرار دادن بادمجان های سرخ شده روی مرغ ها

قرار دادن بادمجان های سرخ شده روی مرغ ها

و بعد از تمام شدن بادمجان، مابقی برنج رو که به صورت ساده نگه داشته بودیم رو اضافه می کنیم و روی بادمجان ها رو می پوشونیم و مثل لایه اول برنج ها رو با فشار پشت قاشق اون ها رو منسجم می کنیم.

ریختن مابقی برنج آبکش شده روی بادمجان ها

ریختن مابقی برنج آبکش شده روی بادمجان ها

ابتدا و برای بالا اومدن بخار برنج، حرارت رو بالا می بریم و بعد از بالا اومدن بخار برنج، شعله رو کاملاً ملایم می کنیم (از شعله پخش کن هم می تونیم استفاده کنیم) و برای حدواً 1 ساعت و 30 دقیقه زمان می دیم تا ته چین بپزه و آماده سرو کردن بشه. سپس ته چین رو روی ظرف مورد نظمون بر میگردونیم و با کمی زرشک و خلال پسته اون رو با سلیقه خودمون تزئین و سرو می کنیم.

تهچین مرغ و بادمجان 2

ته چین مرغ و بادمجان

4.1/5 - (121 امتیاز)