این روزها اگر به تازگی سری به رستوران ها و یا حتی کافه ها زده باشین، دیدن یک منوی مجزا و جذاب از لیست غذاها و خوراک های رژیمی و مخصوص گیاهخواران به چشم میخوره. قطعاً با تغییر سبک زندگی خیلی از افراد و در جهت اصلاح و تغییر فرهنگ غذاییشون و فرار از بالا بودن اکثر قریب به اتفاق میزان کالری دریافتی روزانه و یا به دلایل درمانی به این سبک غذایی روی آوردن. شاید برای خیلی از افرادی که فکر می کنن حتما در تهیه یک غذا یا دسر باید از محصولات لبنی و گوشتی اسفاده بشه عجیب باشه ولی حقیقت اینه که این نوع سبک غذایی به بهترین نحو میتونه عالی و جذاب باشه و اتفاقاً خیلی هم خوش طعم و لذیذ! در این راستا و با توجه به درخواست شما عزیزان تصمیم گرفتم تا امروز با شما یک نوع اسپاگتی گیاهی که اصالتاً ایتالیایی هست رو به اشتراک بگذارم. برای آشنا شدن با طرز تهیه این غذای جذاب با ما همراه باشین.

اسپاگتی وجتریانو

اسپاگتی وجتریانو

مواد لازم برای تهیه اسپاگتی گیاهی

  • اسپاگتی(ماکارونی) 1 بسته
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • سیر 2-3 حبه
  • قارچ 1 و نیم پیمانه
  • بادنجان متوسط 2 عدد
  • پوره گوجه فرنگی 3/4 پیمانه
  • سس کچاپ 1/4 پیمانه
  • کاپاریس 2 قاشق سوپخوری
  • گوجه گیلاسی حدوداً 20 عدد
  • پنیر پارمزان به میزان لاطم
  • نمک، فلفل سیاه، پاپریکا و آویشن به میزان لازم

مراحل تهیه اسپاگتی گیاهی

برای شروع با پخت اسپاگتی کارمون رو آغاز میکنیم به این ترتیب که یک قابلمه مناسب رو که ظرفیت پخت اسپاگتی رو داشته باشه، انتخاب می کنیم و 3/4 از حجمش رو آب میریزیم و همراه با مقدار مناسبی نمک، روی حرارت قرار میدیم تا به جوش بیاد. سپس اسپاگتی رو بدون اینکه خرد کنیم داخل قابلمه میریزیم و بعد از یکی دو دقیقه وقتی قسمت پایین اسپاگتی ها نرم شد، اون ها رو کمی فشار میدیم تا کاملاً داخل آب فرو برن. سپس طبق دستور پشت بسته بندی اسپاگتی زمان میدیم تا اون ها بپزن. چون قراره پخت اسپاگتی ها یک مرحله ای باشه و ما طبخ مجدد نداریم اجازه میدیم تا اسپاگتی ها کاملاً بپزن و مغز اون خام نمونه.

 

پختن اسپاگتی

پختن اسپاگتی

بعد از اینکه مرحله پخت اسپاگتی ها به پایان رسید، اون رو داخل آبکش میریزم و با آب سرد شستشو میدیم، اینکار باعث میشه تا اسپاگتی ها به هم نچسبن. اگر شما پخت اسپاگتی رو قبل از آماده شدن سس انجام دادین مقدار کمی روغن زیتون رو اسپاگتی ها برزین و با هم مخلطشون کنین تا اسپاگتی ها تو فاصله آماده شدن سس، به هم نچسبن.

آبکش کردن اسپاگتی بعد از آدلانته شدن

آبکش کردن اسپاگتی بعد از آدلانته شدن

حالا برای آماده کردن سس، پیاز و بادنجان ها و قارچ رو به صورت خلالی خرد می کنیم. اگر وقت کافی دارین بادنجان ها رو قبل از خرد کردن، زهر گیری کنین. سیر رو هم به صورت ساطوری خرد می کنیم. مقدار کمی روغن رو داخل یک ماهیتابه مناسب میریزیم و سپس پیاز رو بهش اضافه می کنیم، وقتی پیاز طلایی رنگ شد، سیر رو بهش اضافه می کنیم و همراه با پیاز تفت دمیدیم تا عطر سیر بلند بشه.

خلالی کردن سبزیجات

خلالی کردن سبزیجات

سپس بادنجان های خرد شده به پیاز و سیر ااضافه می کنیم و با هم تفتشتون میدیم تا رنگ بادنجان ها تغییر پیدا کنه.

تفت دادن پیاز کارملی شده به همراه سیر همراه با بادمجان های خلالی شده

تفت دادن پیاز کارملی شده به همراه سیر همراه با بادمجان های خلالی شده

وقتی بادنجان ها طلایی رنگ شدن، قازچ رو هم اضافه می کنیم و با بقیه ماد تفت میدیم.

اضافه کردن قارچ های اسلایس شده

اضافه کردن قارچ های اسلایس شده

وقتی قارچ ها کمی نرم شدن، نوبت اضافه کردن مخلوط پوره گوجه فرنگی و سس کچاپ میرسه. سس رو هم اضافه می کنیم و با بقیه مواد مخلوط می کنیم و اجازه میدیم تا کمی تفت داده بشه تا خوش رنگ تر بشه. نمک، فلفل، پودر پاپریکا و کمی آویشن رو هم اضافه میکنیم.

اضافه کردن پوره گوجه فرنگی و سس کچاپ

اضافه کردن پوره گوجه فرنگی و سس کچاپ

توی این غذا قراره از کاپاریس (کاپریس) یا کیپر در واقع یک نوع گیاه معطر و تقریباً تند مزه هست که توی خیلی از غذاهای ایتالیایی و حتی مدیترانه ای اسم اون رو میشنویم. یک قاشق غذاخوری کاپاریس‌ فقط دو کالری دارد. بنابراین، اگر از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی‌می‌کنید، کاپاریس یا کیپر می تونه انتخاب خوبی براتون باشه.

کاپاریس (کاپریس)

کاپاریس (کیپر)

کاپاریس و گوجه گیلاسی ها رو به سسمون اضافه می کنیم و حرارت رو کم می کنیم تا سس غلیظ بشه و مزه ها توی هم ادغام بشن.

اضافه کردن کاپاریس و چوجه های گیلاسی

اضافه کردن کاپاریس و گوجه های گیلاسی

زمانی که سس آماده شد، اسپاگتی های آدلانته شده رو اضافه میکنیم و در حدی که با هم مخلوط بشن روی حرارت نگهشون میداریم.

اضافه کردن اسپاگتی پخته شده به سس آماده

اضافه کردن اسپاگتی پخته شده به سس آماده

بعد از اینکه اسپاگتی ها کاملاً با سس مخلوط شدن، اسپاگتی وجتریانوی ما آماده است فقط کافیه غذا رو داخل ظرف مورد نظرمون بریزیم و مقداری پودر پنیر پارمزان روش بپاشیم و چند تا برگ ریحون تازه تزئینش و بعد هم سرو کنیم.

اسپاگتی وجتریانو

اسپاگتی وجتریانو

3.7/5 - (3 امتیاز)