تهیه آلبالو پلو مجلسی و ساده خونگی خیلی آسونه فقط یه دستور درست میخوای مخصوصا وقتی از پلوهایی با طعم ملس خوشت میاد و بخوای با یه گوشت قلقلی چرب و چیلی نوش جان کنی.

امروز تجربه شخصیم در تهیه این پلوی خوشمزه رو براتون میگم و پیشنهاد میکنم اگه تاحالا امتحانش نکردید تا فصلش تموم نشده امتحان کنید.

آلبالو پلو
آلبالو پلو با گوشت قلقلی

اوایل تابستون و فصل آلبالو باشه، از اولین چیزایی که به ذهنم میرسه اینه که آلبالو پلو بپزم. البته هر سال که فصل آلبالو میشه درستش میکنم و آلبالو رو به قصد آلبالو پلو فریز میکنم که در طول سال هم داشته باشم.

مواد لازم خود پلو

ماده اولیهمقدار لازم
آلبالو هسته گرفته1 پیمانه (لیوان)
شکر3-4 قاشق غذاخوری(با توجه به ذائقه میتونید زیادش کنید)
برنج2 پیمانه
این مواد برای سه نفر کافیه

مواد لازم کوفته قلقلی

ماده اولیهمقدار لازم
گوشت چرخکرده400 گرم
پیاز1 عدد متوسط
نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغن۲ قاشق غذا خوری

دستور سریع

  1. برنج رو آبکش کنید (پایین تر توضیح دادم)
  2. آلبالو ها رو هسته بگیرید و با مقداری شکر بذارید روی حرارت تا شکر ذوب بشه و آب آلبالو تا حدی خشک بشه. لازم نیست مثل مربا غلیظ بشه.
  3. پیاز رو رنده کنید و از صافی رد کنید تا آب اضافیش بره. بعد با گوشت چرخکرده و نمک و فلفل مخلوط کنید و ورز بدید تا منسجم بشه.(این کار رو میتونید چند ساعت قبل انجام بدید و بذارید یخچال تا خودش رو بگیره)
  4. به اندازه گردو از گوشت بردارید و توپیش کنید. بذارید توی مقداری روغن تا سرخ شه.
  5. گوشت ها موقع سرخ شدن آب میندازن. آبش رو به آلبالو پلو اضافه کنید.
  6. حالا که همه مواد آماده هستن، تهدیگ دلخواهتون رو کف قابلمه بذارید. یک لایه برنج بریزید. مقداری از آلبالو ها رو روی برنج بریزید. باز برنج بریزید و روش رو آلبالو بریزید. آخرین لایه هم برنج بریزید و کوفته قلقلی ها رو روی برنج بچینید و آب گوشت هم اگه مونده به برنج اضافه کنید و در قابلمه رو بذارید تا روی حرارت دم بکشه.
  7. برای سرو کردن ابتدا کوفته قلقلی ها رو خارج کنید و بعد آلبالو پلو رو زیر و رو کنید تا آلبالو ها و پلو ها مخلوط شن. بعد توی دیس بکشید و کوفته ها رو به سلیقه خودتون روش بکشید.
آماده کردن گوشت قلقی ها
آماده کردن گوشت قلقی ها
به مقدار آب گوشت توجه کنید
به مقدار آب گوشت توجه کنید

آبکش کردن برنج برای آلبالو پلو

4-5 لیوان آب رو در قابلمه میریزیم و میذاریم جوش بیاد. بعد برنج خیس خورده رو با مقداری نمک به آب در حال جوش اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا خودش رو باز کنه.

بعد از حدود 10 دقیقه یکی از دونه های برنج رو برای تست بر میداریم و از وسط نصف میکنیم. وقتی که به اندازه یک نقطه سفیدی وسط دونه برنج پیدا بود موقع آبکش کردنش هست. بعد هم آبکش میکنیم.

دم کردن آلبالو پلو
دم کردن آلبالو پلو

آلبالو پلو با مرغ بهتره یا با گوشت قلقلی؟

من هر دو مدلش رو درست کردم و ما هر دو رو دوست داشتیم ولی بخوام از ذائقه شخصیم بگم این غذا رو با گوشت قلقلی بیشتر دوست دارم البته به نظرم با مرغ مخصوصا اگه حلزونی درستش کنید، مجلسی تر و خوشگل تر میشه.

آلبالو پلو با گوشت قلقلی
آلبالو پلو با گوشت قلقلی

میشه آلبالو پلو را با مربای آلبالو هم درست کرد

من و همسر جان اهل غذاهای شیرین نیستیم و دوست نداریم. به همین دلیل مقدار شکر آلبالو ها رو هم خیلی کم میریزم و تقریبا ترشی شون حفظ میشه توی پلو. خلاصه اینکه تا بحال با مرباش رو امتحان نکردم.

ولی روش طبخش هیچ فرقی نداره و از مربای آلبالو به جای آلبالو استفاده میشه و طبعا غذاتون شیرین خواهد بود. برای این مقدار دستور، به جای 1 لیوان آلبالوی هسته گرفته که در مواد اولیه گفتم، نصف لیوان مربای آلبالو استفاده کنید.

فقط اینکه از میوه آلبالوی توی مربا استفاده کنید و دقت کنید شربتش رو استفاده نکنید.

چطور دمی بپزیمش؟

برای دمی پختن این غذا و کلا هر قاطی پلویی آب برنج رو کمتر بگیرید و وقتی برنج سر اومد زیرش رو کم کنید و آلبالو ها رو بهش اضافه کنید و مخلوط کنید و مقدار کمی روغن به برنج اضافه کنید.

وقتی آب برنج خشک شد کوفته قلقلی ها رو روش بذارید و در قابلمه رو بذارید و حرارتش رو کم کنید تا دم بکشه.

3.9/5 - (91 امتیاز)