آش دوغ جز آش های محلی ای هستش که هم کرمانشاهی های عزیز و هم اردبیلی های عزیز درستش میکنن و واقعا لذیذ و خوشمزه است. این آش معمولا با دوغ ترش و محلی تهیه میشه. این آش رو هم به صورت گیاهی و هم با گوشت قلقلی درست میکنن که من در این مطلب طرز تهیه آش دوغ بدون گوشت رو براتون گذاشتم امیدوارم درستش کنین و از طعم و مزه اش لذت ببرین.

آش دوغ

آش دوغ

مواد لازم برای تهیه آش دوغ

  • ۳۵۰ گرم سبزی آش (تره، جعفری، شوید)
  • ۱۲۰ گرم نخود
  • ۲/۳ پیمانه برنج
  • ۱و ۱/۲ لیتر دوغ ترش
  • ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • ۱ قاشق غذاخوری سیر داغ
  • ۳ قاشق غذاخوری نعنا داغ
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه آش دوغ

مواد لازم برای تهیه آش دوغ

مراحل تهیه آش دوغ

برای درست کردن این آش خوشمزه باید نخود رو از شب قبل خیس کرده و چند بار آبش رو عوض کنیم تا نفخش بره و بعد با ۶ لیوان آب داخل قابلمه میریزیمش تا بپزه.

پختن نخود

پختن نخود

بعد از تقریبا ۲ ساعت وقتی نخود تقریبا پخته بود (نذارین خیلی بپزه چون در حین پختن برنج و سبزی له میشه) برنجی که از چند ساعت قبل خیس کرده بودیم رو هم بهش اضافه کرده و سیر داغ و پیاز داغ رو هم برای خوش طعم تر شدن آش داخلش میریزیم.

اضافه کردن برنج

اضافه کردن برنج

حالا اجازه میدیم تا برنج هم بپزه و له بشه در این مرحله در صورتی که آب آش خیلی کم شده بود کمی آب بهش اضافه کنین اما دقت کنین تا آب آش اصلا نباید زیاد باشه چون در انتها دوغ هم بهش اضافه میشه.

پختن برنج

پختن برنج

بعد سبزی آشی رو هم اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا سبزی هم بپزه. نمک و فلفل هم میزنیم.

اضافه کردن سبزی

اضافه کردن سبزی

حدود نیم ساعت بعد سبزی هم میپزه.

پختن سبزی

پختن سبزی

در نهایت دوغ و سیر داغ هم به آش اضافه میکنیم و بدون اینکه در قابلمه رو بذاریم (چون ممکنه دوغ ببره) برای حدود نیم ساعت اجازه میدیم تا آش جابیوفته و آماده بشه.

در صورتی که دوست داشته باشین آشتون گوشت قلقلی هم داشته باشه میتونین ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، ۱ عدد پیاز رنده شده آب گرفته، نمک و فلفل که خوب با هم  ورزشون دادین رو قل قلی کرده و جداگانه سرخشون کنین و در نیم ساعت نهایی همراه دوغ به آش اضافشون کنین.

اضافه کردن برنج

اضافه کردن برنج

حالا آش دوغ حاضزه و کافیه با سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزیینش کرده و سروش کنیم … نوش جان

آش دوغ

آش دوغ

4.1/5 - (142 امتیاز)