آش دوغ جز اون دسته آش های خوشمزه ایه که تو اکثر نقاط ایران پخته میشه مثل کرمانشاه، اردبیل، مازندران و … و در هر شهری هم به یه روش مخصوص و خوشمزه درستش میکنن. آش دوغ اردبیل هم به دو صورت کلی پخته میشه با گوشت قلقلی و بدون گوشت قلقلی و من قصد دارم حالا که ماه رمضون هم هست آش دوغ با گوشت رو بهتون یاد بدم تا بتونه یه افطاری مقوی براتون باشه …

آش دوغ با گوشت قلقلی

آش دوغ با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه آش دوغ با گوشت قلقلی

  • 1 و 1/2 لیتر دوغ ترش
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 120 گرم نخود
  • 150 گرم گوشت چرخ کرده
  • 1 عدد پیاز
  • 250 گرم سبزی آش شامل تره، گشنیز و برگ سیر (کمی شوید در صورت تمایل)
  • 2/3 پیمانه برنج خام
  • 1 قاشق مرباخوری سیر رنده شده
  • نعنا داغ و سیر داغ به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه آش دوغ

مواد لازم برای تهیه آش دوغ

مراحل تهیه آش دوغ با گوشت قلقلی

برای تهیه این آش خوشمزه اول از همه باید نخودی که از شب قبل خیسش کرده و چند بار هم آبشو عوض کردیم تا نفخش بره رو بذاریم تا بپزه.

پختن نخود

پختن نخود

حالا دوغمون که ترجیحا بهتره ترش باشه رو داخل یه قابلمه ریخته و تخم مرغ رو هم توش میشکونیم و شعله گاز رو هم با حرارت ملایم روشن میکنیم بعد با یه همزن دستی دوغ و تخم مرغ رو هم میزنیم تا خوب با هم مخلوط بشن. تخم مرغ کمک میکنه تا دوغ نبره … همینطور به همزدن دوغ ادامه میدیم حواستون باشه که دوغ مدام هم بخوره تا نبره. من برای این آش از دوغ ترشی که داخلش سبزی معطر هم بود استفاده کردم ولی شما میتونین از دوغ ساده هم استفاده کنین.

همزدن دوغ و تخم مرغ

همزدن دوغ و تخم مرغ

وقتی دوغ شروع به جوشیدن کرد برنجی رو که از قبل خیس کردیم رو بهش اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا برنج داخل دوغ بپزه و کی له بشه.

اضافه کردن برنج

اضافه کردن برنج

تا برنج میپزه سبزی آش رو خورد میکنیم بهتره سبزی رو درشت خورد کنین چون رنگ آش دوغ اردبیلی باید سفید باشه و در صورتی که سبزی خیلی ریز بشه رنگ آش به سبزی میزنه.

خورد کردن سبزی

خورد کردن سبزی

وقتی برنج نرم شده سبزی رو هم اضافه میکنیم.

اضافه کردن سبزی

اضافه کردن سبزی

گوشت هایی که از قبل قلقلی کردیم رو هم به آش اضافه میکنیم. بهتره گوشت های قلقلی رو نیم ساعت قبل از ریختن داخل آش تو یخچال بذاریم تا توی آش وا نرن و همینطور بهتره کوچیک درستشون کنیم. برای درست کردن مایه گوشت قلقلی هم کافیه پیاز رو با سایز ریز رنده کنیم و بعد از گرفتن آبش با گوشت چرخ کرده و نمک و فلفل ورز بدیم تا مواد خوب به خورد هم برن.

اضافه کردن کوفته ها

اضافه کردن کوفته ها

بعد از ریختن گوشت های قلقلی سیر رنده شده رو هم اضافه میکنیم.

اضافه کردن سیر

اضافه کردن سیر

در نهایت نخودی که پخته و آبکش کردیم رو هم داخل آش میریزیم.

اضافه کردن نخود پخته

اضافه کردن نخود پخته

حالا اجازه میدیم تا آش برای حدود یک ساعت با همه موادش بپزه تا برنج کاملا له شده و آش قوام بیاد و گوشت قلقلی ها هم بپزن. در صورتی که در این مرحله آش خیلی غلیظ شده بود میتونین بهش کمی دوغ یا آب اضافه کنین و بذارین تا جا بیوفته.

جا افتادن آش

جا افتادن آش

حالا آش دوغ خوشمزه و مقوی ما حاضره و میتونیم با نعنا داغ و سیر داغ نوش جونش کنیم.

آش دوغ با گوشت قلقلی

آش دوغ با گوشت قلقلی

4.2/5 - (19 امتیاز)