کروتون گیاهی آپارتمانیست که انواع مختلفی مثل رشته ای، پا مرغی، پنجه کلاغی، پرتقالی و…داره، برگ ها ضخیم و براق هستن و به دلیل نقوش و رنگ های زیبایی که داره مورد توجه قرار میگیره و باعث میشه همه جذبش بشن، بدون اینکه از شرایط نگهداریش اطلاعی داشته باشن گیاه رو خریداری کرده و به منزل میبرن و در نگهداریش با شکست مواجه میشن. برخلاف خیلی از گیاهان آپارتمانی اصلا گیاه مقاومی نیست و با کوچکترین تغییری ممکنه برگ ها ریزش کنن یا گیاه حالت افتاده پیدا کنه. اما این دلایل نباید باعث بشه که قید داشتن و زیباییشو بزنیم، با رعایت چند نکته میتونیم گیاه سرحال و شادابی داشته باشیم.

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی کروتون

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی کروتون

نور مورد نیاز کروتون

تقریبا میشه گفت نور مهم ترین عامل در نگهداری از این گیاهه. در نتیجه اگه منزلتون نور مناسبی نداره از خرید یا حتی پذیرفتن هدیه ی این گیاه خودداری کنید چون منجر به نابودیش میشه. به محیط پرنور اما به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج داره یعنی نزدیک به پنجره ی نورگیر، مخصوصا پنجره ی جنوبی بهترین مکان برای نگهداری این گیاهه. نور مستقیم در ساعات گرم روز باعث سوختگی برگ ها میشه. رنگ نقوش روی برگ ها وابسته به نوره، اگه به اندازه ی کافی بهش نور نرسه کمرنگ میشه و جذابیتشو از دست میده، همچنین برگ ها ریزش میکنن و گیاه ضعیف میشه.

نور مهمترین عامل نگهداری گیاه کروتون

نور مهمترین عامل نگهداری گیاه کروتون

آبیاری کروتون

به آبیاری متوسط احتیاج داره یعنی نه خاک باید خیلی خشک باشه نه خیس و غرقابی. زمانی که تا حدودی خاک رطوبتشو از دست داد زمان آبیاری بعدیه. خیس و غرقابی بودن دائمی خاک باعث زرد شدن و ریزش برگ های پایینی میشه و به مرور زمان دچار بیماری های قارچی میشه و از بین میره. خشکی کشیدن بیش از حد هم باعث خشک شدن برگ ها و ریزششون میشه. در هوای گرم یا بی آبی گیاه حالت شل و وارفته پیدا میکنه که برای رفع این مشکل گلدونو در ظرف آبی که تا نیمه ی گلدون آب باشه قرار بدید و بعد از 45 دقیقه خارج کنید.

کروتون با برگ های زیبا و رنگارنگ

کروتون با برگ های زیبا و رنگارنگ

تامین رطوبت کروتون

استفاده ازظرف آب و سنگریزه زیر گلدون بهترین روشه، یعنی شما یه ظرف رو پر از آب و سنگ میکنید و گلدونو روی سنگ قرار میدید. دقت کنید کف گلدون به هیچ وجه با آب درتماس نباشه. هدف ما از این کار تامین رطوبته نه جذب آب! اگه گیاه از کف آب بکشه دچار پوسیدگی میشه اما اگه روی سنگ قرار داشته باشه اون آب تبخیر میشه و رطوبت رو در اختیارش میذاره. میتونید با اسپری کردن آب از راه دور هم رطوبتشو تامین کنید اما تکرار این روش رو توصیه نمیکنیم چون باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها میشه.

دمای مناسب برای نگهداری از کروتون

20 درجه مناسب ترین دما برای نگهداریشه، اما تا حدود 27 درجه رو هم میتونه تحمل کنه ولی به سرما بسیار حساسه و نباید در دمای کمتر از 15 درجه قرار بگیره. شوک سرمایی برای حتی یک روز، میتونه گیاهو از بین ببره.

خاک مناسب برای کاشت کروتون دارای چه ویژگی هاییست؟

به خاک سبک با زهکش بالا احتیاج داره یعنی در ترکیبش از خاک معمولی، خاک برگ و شن استفاده کنید. اگه خاک گیاه سنگین باشه آب در اطراف ریشه باقی میمونه و برگ ها زرد میشن. پس به هیچ وجه از خاک باغچه به تنهایی استفاده نکنید. بهتره مقدار خاک برگ هم زیاد نباشه و به جاش پرلیت رو جایگزین کنید. کف گلدون رو با سفال شکسته پرکنید تا آب باقی نمونه.

گیاه کروتون

گیاه کروتون

کوددهی کروتون

برای تقویت و رشد بیشترش ماهی یک بار از کود کامل مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید. اگه مواد غدایی کافی نباشه برگ ها ریز باقی میمونن .

تکثیر کروتون به روش قلمه زنی

تکثیرش به راحتی انجام نمیشه اما برای تکثیر از قلمه ی ساقه استفاده میشه و بهتره در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده بشه سپس در بستر سبک قرار بگیره و روی گلدون با پلاستیک پوشیده بشه.

3.4/5 - (16 امتیاز)