یکی از شیرینی های محبوب من برای عید نوروز سوهان عسلی هست. شیرینی که مدل های گنجدی و بادامی و پسته ایش رو همه میشناسیم و از طعم اون همراه صرف چای لذت بردیم. اگر شما هم دوست دارین این شیرینی رو توی منزل تهیه کنین و از طعم خوبش حتی خیلی بهتره از مدل های بازاریش حظ ببرین فقط با رعایت یکی دو نکته یک شیرینی عالی و بی نقص خواهیم داشت. در ادامه سوهان کنجدی عسلی که تهیه اش برای همه آسون و مقرون به صرفه تر هست رو با هم می بینیم.

سوهان عسلی کنجدی

سوهان عسلی کنجدی

مواد لازم برای تهیه سوهان عسلی کنجدی:

  • روغن مایع 1/8 پیمانه
  • شکر 1 و 1/4 پیمانه
  • عسل 2 قاشق سوپخوری
  • آب 1/8 پیمانه
  • گلاب 1/8 پیمانه
  • کنجد یک و نیم تا 2 پیمانه

مراحل تهیه سوهان عسلی کنجدی

برای شروع آب رو به همراه روغن مایع و گلاب با هم مخلوط می کنیم و به شکری که توی یک شیر جوش یا تابه دیواره داری که جنس نچسبی داشته باشه ریختیم، اضافه می کنیم.

اضافه کردن مخلوط آب و روغن مایه و گلاب به شکر

اضافه کردن مخلوط آب و روغن مایه و گلاب به شکر

حالا زیر شعله رو روشن می کنیم و حرارت رو خیلی ملایم قرار می دیم و بعد دو قاشق عسلی رو که داشتیم اضافه می کنیم.

اضافه کردن عسل به مخلوط شکری

اضافه کردن عسل به مخلوط شکری

اصلاً احتیاجی به همزدن مواد با هم دیگه نیست، یعنی اجازه می دیم تا به آرامی مخلوط به جوش بیاد و با همون حرارت ملایم جوش بزنه و قوام بیاد. در طول مدت قوام امدن هم به هیچ وجه نباید با قاشق مخلوط رو هم بزنیم چون اصطلاحاً شربت رُست خواهد کرد، برای هم زدن مواد چند دقیقه یکبار با استفاده از دسته تابه یا شیر جوش به صورت دورانی مخلوط رو هم می زنیم. حدوداً 15 تا 20 دقیقه طول میکشه تا شربت عسلی ما به غلظت برسه و کاراملی رنگ بشه.

قوام گرفتن مخلوط عسلی بدون هم زدن با قاشق

قوام گرفتن مخلوط عسلی بدون هم زدن با قاشق

در این مدت اگر از کنجد خام استفاده می کنیم برای بهتر شدن طعم کنجد ها اون ها رو تست می کنیم به این صورت مقدار کنجدی رو که داشتیم رو داخل یک ماهیتابه می ریزیم و با حرارت ملایم مرتب اون ها رو به هم میزنیم تا کم کم تغییر رنگ بدن و بوی خامیشون گرفته بشه. چنانچه سوهان رو با خلال بادام یا پسته درست می کنین احتیاجی به تست کردن اون ها نیست.

تست کردن کنجد های خام

تست کردن کنجد های خام

وقتی شربت عسلی ما آماده شد چند لحظه از روی حرارت بر می داریم و زعفرانی که قبلاً سائیدیم و با آب جوش حل کردیم رو به شربت اضافه می کنیم.

اضافه کردن ژغفران به شربت قوام آماده

اضافه کردن زغفران به شربت قوام آماده

حالا مجدداً شربت رو روی حرارات ملایم قرار می دیم و کنجد ها رو بهش اضافه می کنیم.

تست کردن کنجد های خام

تست کردن کنجد های خام

خیلی سریع کنجد ها رو با شربت مخلوط می کنیم و مرتب مخلوط رو به آرومی به هم میزنیم تا کنجد ها داخل شربت عسلی تغییر رنگ بدن و تقریباً کاراملی رنگ بشن. این مرحله تقریباً 3-4 دقیقه طول می کشه، با حوصله این کار رو بکنین تا میزان غلظت مخلوط مناسب باشه و کنجد ها هم خوش رنگ بشن. با حرارت دیدن کنجد ها مقداری روغن هم از اون ها خارج خواهد شد.

مخلوط سوهان عسلی آماده شده

مخلوط سوهان عسلی آماده شده

بعد از اینکه مخلوط سوهان عسلی آماده شد، یک سینی رو کاملاً چرب می کنیم یا کاغذ روغنی ضخیم میندازیم و یا به صورت یک تکه و یا به صورت سکه ای، خیلی سریع مخلوط سوهان عسلی رو شکل می دیم. اگر به صورت یک تکه سوهان رو پخش کردین، کمی با پشت قاشق اون رو نازک کنین و پرس کنین. این کار باید خیلی سریع انجام بشه چون خیلی زود با خنک شدن سفت میشه و کار رو سخت می کنه.

ریختن سوهان عسلی به صورت سکه ای

ریختن سوهان عسلی به صورت سکه ای

بعد از اینکه سوهان عسلی هامون خنک شدن به راحتی اون ها رو جدا می کنیم و اگر به صورت یک تکه اونها رو درست می کنیم بعد از خنک شدن به هر انداره که دلخواهمون بود اون ها رو تکه تکه می کنیم و برای نگهداری اون را داخل ظرف درب بسته و در جای خشک و خنک نگهداری می کنیم.

سوهان عسلی بادامی و پسته ای هم دقیقاً به همین ترتیب تهیه میشه و فقط همونطور که اشاره کردم،اون ها نیاری به تست شدن ندارن.

سوهان عسلی کنجدی

سوهان عسلی کنجدی

4/5 - (145 امتیاز)