از قدیم الایام رسم بوده که ایرانی ها برای شب عید سبزی پلو و ماهی میخوردن. عموما هم ماهی سفید. این غذای خوشمزه رو مخصوص شب عید قرار میدیم تا دوستان گلمون بتونن به راحتی سبزی پلو ماهی شب عیدشون رو بدون نگرانی بپزن و لذت ببرن. در این مطلب طرز تهیه کوکو سبزی هم قرار میدم که به همراه سبزی پلو واقعا خوشمزه و عالی میشه.

طرز تهیه کوکو سبزی و ماهی سفید

طرز تهیه کوکو سبزی و ماهی سفید

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو ماهی و کوکو سبزی

  • برنج 5 پيمانه پلو پزي
  • سبزي پلو يك كيلو ونيم الي دو كيلو
  • ماهي سفيد يك عدد
  • تخم مرغ چهار عدد
  • آرد براي سرخ كردن ماهي به مقدار لازم
  • نمك فلفل زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن مقداری
مواد لازم برای سبزی پلو ماهی و کوکو سبزی

مواد لازم برای سبزی پلو ماهی و کوکو سبزی

طرز تهیه ماهی سفید برای شب عید

سپس ماهي سفيد را پاك كرده شكم و پولكهاي آن را گرفته وشسته شود و به اندازه سه قاشق نمك در يك كاسه آب ريخته وماهي ها را داخل آب نمك قرار میدهیم. هرچه نمكي كه ماهي را درونش ميخوابانيم بيشتر باشد ماهي خوشمزه تر است. و اينكه بعضي ها ماهي را در شير ميخوابانن تا خوشمزه تر بشه ولي من ماهي را در آب و نمك غليظ نيم ساعتي میگذارم تا نمك خوب به خورد گوشت ماهي بره. بعد از نيم ساعت ماهي را با آب و نمك درون آبكش میگذارم تا آب اضافي اون خارج بشه.سپس ماهي را به دلخواه اگر درسته دوست داريد ميتونید برش های مورب بزنید تا در روغن بهتر سرخ شود. یا اینکه مثل من ماهی رو سه چهار تكه كنید و برشهاي موربي ايجاد كنید تا ماهي بهتر سرخ شود. ماهي را در آرد میغلتانیم و بعد درون روغن فراوان در يك ظرف كوچك سرخ ميكنيم و كنار ميگذاريم.

سرخ کردن ماهی

سرخ کردن ماهی

طرز تهیه ماهی سفید

طرز تهیه ماهی سفید

طرز تهیه کوکو سبزی

سبزي پلو را كه از قبل پاك كرده و خرد كردیم، به اندازه نيم كيلو از آن را براي كوكو ريزتر خورد ميكنيم. درون كاسه ايي میریزیم.

طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

تخم مرغها رو به همراه نمك و فلفل زردچوبه اضافه ميكنيم و خوب هم ميزنيم تا سبك بشه و پف كنه. سپس در ماهيتابه مقداري روغن ريخته خوب كه داغ شد مواد كوكو را هم زده يكباره در ماهيتابه و روغن داغ ريخته وروي مواد راصاف ميكنيم.

طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

 

شعله گاز رو متوسط كرده و در ماهيتابه را ميبنديم تا كوكو سبزي يك طرفش سرخ شود و بعد برش ميزنيم و كوكو ها را دانه دانه بر ميگردانيم اينطوري راحت تر بر میگرده تا طرف ديگر كوكو هم سرخ بشه.

برش زدن کوکو سبزی

برش زدن کوکو سبزی

کوکو سبزی

کوکو سبزی

طرز تهيه سبزی پلو آبکشی

یکی دو ساعت قبل از همه کار های بالا برنج را خوب شسته و با آب ولرم و نمك زياد نهايتا سه چهار قاشق غذا خوري پر خيس كنيد و دو ساعتي كنار بگذاريد تا برنج براي پختن آماده باشه.

در يك قابلمه تا زير دسته آن آب كرده روي شعله تند گاز قرار داده تا بجوش آيد بعد از جوش آمدن آب برنج را كه خيس كرديم را خالي ميكنيم و برنج را درون آب جوش ريخته ميگذاريم تا خوب ري كند يعني قد بكشد.

طرز تهیه سبزی پلو

طرز تهیه سبزی پلو

بعد از اينكه برنج مغز پخت شد آن را آبكش كرده و در قابلمه مقدار يك ليوان آب و سه قاشق روغن میریزیم. مقداري را براي روي برنج و مقداري براي ته برنج در قابلمه ميريزيم سپس دو كفگير برنج و مقداري سبزي پلو را لابه لاي ميپاشيم و در آخر آب روغن را روي تمام برنج ريخته درب قابلمه را ميگذاريم تا بخار کنه. سپس دم كني ميكذاريم و شعله گاز رو كم ميكنيم تا آرام آرام دم بكشد.

اضافه کردن آب و روغن به سبزی پلو

اضافه کردن آب و روغن به سبزی پلو

برنج در حال دم کشیدن

برنج در حال دم کشیدن

سبزی پلو

سبزی پلو

این سبزی پلو عالی رو به همراه کوکو سبزی و ماهی سرو کنید و یک شام خوشمزه و به یاد موندنی رو برای شب عیدتون آماده کنید. میتونید در کنارش از سالاد شیرازی و سیر ترشی هم استفاده کنید.

3.2/5 - (6 امتیاز)