دلت میخواد مداد شمعی جدید داشته باشی اما کلی مداد شمعی قدیمی شکسته داری که نمیدونی باهاشون چیکار کنی؟ میخوام برات بگم ما با مداد شمعی هامون چیکار کردیم که انقدر گوگولی و قشنگ شدن… خیلی ساده اس.

مداد شمعی های قدیمی اینطوری ان که بعد از یه مدتی که کنار هم باشن کثیف میشن و خیلی وقتها هم میشکنن. خیلی وقت بود که دوست داشتم سر و سامونی به اوضاع مداد شمعی های بچه ها بدم.

مداد شمعی

این پروژه ی بازیافت مداد شمعی هم برای من و هم برای دخترا خیلی جذاب و هیجان انگیز بود. اینکه ترکیب رنگ های جالب درست کنیم و یک مداد شمعی چند رنگ بسازیم واقعا خوشحالمون کرد.

مداد شمعی

برای بازیافت مداد شمعی ها به چی نیاز داریم؟

  • مداد شمعی های شکسته ی قدیمی
  • قالب (در موردش توضیح دادن پایین)
  • خیلی کم روغن برای چرب کردن قالب

گذاشتن مداد شمعی ها در قالب

برای ساخت مداد شمعی چند راه مختلف وجود داره. کاری که ما کردیم این بود که اول کف قالب رو چرب کردیم و مداد شمعی ها رو در قالب کنار هم چیدیم. ما رنگ ها رو ترکیبی استفاده کردیم. شما میتونید هر رنگ رو جداگونه در یک قالب بریزید.

قالب این قالبی که من استفاده کردم یکی از کم استفاده ترین قالب هایی بود که داشتم و جنسش سیلیکونی بود. شما از هر جنس قالبی میتونید استفاده کنید اما در آوردن مداد شمعی ها کمی سخت میشه. مثلا ممکنه مثل ژله در قالب پلاستیکی مجبور بشید کمی توی آب گرم بذاریدش.
همچنین میتونید از ظرف های یکبار مصرف مثل لیوان های کوچیک کاغذی استفاده کنید.
راستی اگه خیلی میخواید مداد شمعی هاتون مثل مداد باشن هم میتونید از قالب های کیت کت که فرم میله ای دارن استفاده کنید.

ریحان دوست داشت رنگ های کنار هم رو خودش انتخاب کنه. اینجا بود که به اختلاف نظر رسیدیم و مرز بندی کردیم😁 یعنی چندتا از قالب ها رو من با سلیقه خودم پر کردم و چندتا رو ریحان با سلیقه خودش. حسنا هم در شکستن مداد شمعی ها کمک میکرد😬

مداد شمعی

مرحله ی بعد گرم کردن مداد شمعی هاست تا ذوب بشن. راحت ترین کار اینه که قالب رو در مایکروویو بذارید. من مایکروویو ندارم پس یه راه جایگزین انتخاب کردم. قالب رو در یک سینی چدنی که برای فر بود گذاشتم و توی سینی رو تا زیر قالب آب ریختم و گذاشتم روی حرارت تا آب به جوش بیاد و مداد شمعی ها کم کم ذوب بشن.

قالب سیلیکونی اگه از قالب سیلیکونی استفاده کردید، چون جنس شلی دارن، حتما زیرش سینی بذارید که مداد شمعی ها بعد از ذوب شدن با تکون دادن قالب نریزن بیرون.

وقتی مداد شمعی ها ذوب شدن میتونید با یه خلال چوبی طرح دلخواهتون رو بدید اما دقت کنید که خلال رو تا انتهای مداد شمعی ها فرو ببرید چون در غیر این صورت زیر مداد شمعی ها طرح نمیگیره.

مداد شمعی ها در حال ذوب شدن
آماده برای خشک شدن

جدا کردن از قالب

نهایتا یکی دو ساعت اجازه بدید تا مداد شمعی های جدیدتون خنک و سفت بشن و بعد از قالب جدا کنید. اگه مثل ما عجله دارید میتونید نیم ساعتی توی فریزر بذارید 😅

فقط دقت کنید که لازمه مداد شمعی ها حتما کاملا خنک بشن. مثلا این مداد شمعی که در عکس زیر میبینید کمی گرم بود ولی ما عجله داشتیم از قالب درش بیاریم و شکست 😒

اگه کامل خشک نشده باشه میشکنه

استفاده از چند رنگ در یک مداد رنگی هم واقعا جالب بود. اینطوری توی نقاشی میتونید از چند طرفش استفاده کنید و یا از ترکیب دو رنگ.

بازیافت مداد شمعی قدیمی

ممنون میشم نظرتون رو در مورد این مطلب بگید و اگه اینطوری مداد شمعی هاتون رو نو کردید حتما عکسش رو برامون توی اینستاگرام بفرستید 💚💚

4/5 - (27 امتیاز)