نخ مخصوص گلدوزی با برندها و جنس‌های مختلفی توی بازار وجود داره، که علاوه بر گلدوزی میتونید از اون برای انواع سوزن‌دوزی‌ها مثل شماره دوزی هم استفاده کنید. نخ گلدوزی با جنس کتان بیشترین کاربرد رو داره و نسبت به نخ ابریشم و نخ‌های براق قیمت مناسب‌تری هم داره. شاید در ظاهر استفاده از یه نخ گلدوزی کار آسونی بنظر بیاد ولی هنگامی که شروع به کار میکنیم ممکنه خیلی سوالات زیادی برامون پیش بیاد، توی این مطلب میخوایم روش کار با نخ‌های مخصوص گلدوزی و نکته‌های استفاده از اونهارو دوره کنیم، پس با من همراه باشید.

نخ گلدوزی

نخ گلدوزی

برش صحیح نخ گلدوزی

زمانی که میخوایم طرحی رو بدوزیم باید نخ مناسب و به اندازه کافی استفاده کنیم، حتما به طول نخی که میخواید برش بزنید توجه کنید چون توی بعضی از دوخت‌ها امکان تعویض نخ (در صورتی که وسط کار نختون تموم بشه) وجود نداره و کارتون خیلی سخت میشه. برای دوخت‌های عادی سعی کنید نختون بیش از حد بلند نباشه چون احتمال گره خوردن پشت کار خیلی بالا میره. اگه از نخ ابریشمی استفاده میکنید بهتره که هنگام برش سرش رو بصورت اریب ببرید تا راحتتر داخل سوزن بره.

ضمناً در انتخاب سوزن هم دقت کافی رو بکنید. سوزن‌های مخصوص گلدوزی رو میتونید از خرازی‌ها تهیه کنید ولی خیلی از افراد با سوزن‌های مخصوص گلدوزی راحت نیستن چون معمولا طول کوتاهی دارن. در واقع برای گلدوزی و شماره دوزی میتونید از سوزن‌های متفرقه هم استفاده کنید اما دقت داشته باشید که سوزن بلند و تقریبا ضخیمی رو انتخاب کنید که سوراخ نسبتاً بزرگی هم داشته باشه. برای دوخت‌های ریز و ظریف از سوزن‌های ظریف‌تر و برای دوخت‌های برجسته و بزرگ و ضخیم از سوزن‌های ضخیم‌تر و کلفت‌تر استفاده کنین.

برش نخ گلدوزی

برش نخ گلدوزی

نخ کردن سوزن

سوزن نخ کردن یه کار خیلی ساده‌ای هست که با یکم تلاش و دقت میشه انجامش داد اما نخ‌های گلدوزی از چندین تار تشکیل شدن و به همین دلیل ورود اونها به سوزن یکم مشکله. دقت کنید که تمام تارها در یک راستا باشن تا راحتتر وارد سوزن بشن، میتونید نوک نخ رو کمی خیس کنید و یا از موم (از خرازی‌ها تهیه کنید) استفاده کنید تا سوزن به راحتی نخ بشه.

نخ کردن سوزن

نخ کردن سوزن

نخ کردن سوزن

نخ کردن سوزن

گره زدن انتهای نخ

هنگام دوخت و دوز باید انتهای نخ گره زده بشه تا از پارچه بیرون نیاد. البته برای تمیز بودن پشت کار میشه اصلا انتهای نخ رو گره نزد و باید نخ رو لابلای بافت پارچه پنهان کرد. برای اکثر دوخت‌ها باید از نخ تک‌لا استفاده کرد، پس همونطور که در تصویر میبینید باید یه طرف نخ کوتاه‌تر و طرف دیگر رو بلندتر بگیریم و انتهای نخ بلندتر رو یه گره ریز بزنیم.

برای اینکه گلدوزی تمیزی داشته باشید و پشت کارتون برجستگی‌های زیادی احساس نشه سعی کنید گره خیلی ریزی بزنید و انتهای باقیمونده از گره رو ببرید.

گره زدن نخ تک‌لا

گره زدن نخ تک‌لا

گره زدن نخ تک‌لا

گره زدن نخ تک‌لا

گاهی اوقات برای دوخت‌های ضخیم و بزرگ نیاز داریم که نخ دولا باشه، بنابراین باید دو طرف نخ رو یک اندازه کنید و هر دو انتها رو باهم گره بزنید.

گره زدن نخ دولا

گره زدن نخ دولا

گره زدن نخ دولا

گره زدن نخ دولا

جدا کردن تارهای نخ

گاهی اوقات برای دوخت‌های ظریف و خیلی کوچک نیاز به نخی ظریف و باریک داریم، پس میتونیم تارهای نخ رو از هم جدا کنیم تا ضخامت نخ به اندازه دلخواهمون برسه. نخ‌های کتان معمولاً از ۶تار تشکیل شدن و شما میتونید هر رشته نخ رو به دو رشته نخ ۳تار تقسیم کنید. از ابتدای نخ شروع کنید و با ناخن تارهارو جدا کنید.

جدا کردن تارهای نخ

جدا کردن تارهای نخ

حالا به آرامی تارهارو جدا کنید. دقت کنید که ابتدا نخ رو به اندازه ای که نیاز دارید ببرید و بعد شروع به جدا کردن تارهای اون کنید. حتما اینکار رو آهسته انجام بدید تا نخ گره نخوره.

جدا کردن تارهای نخ

جدا کردن تارهای نخ

جدا کردن تارهای نخ

جدا کردن تارهای نخ

زمانی که تارهای نخ رو جدا کردید، انتهای اون رو بصورت تک‌لا گره بزنید و حالا شروع به دوختن کنید.

گره زدن انتهای نخ بصورت تک‌لا

گره زدن انتهای نخ بصورت تک‌لا

4/5 - (31 امتیاز)