یکی از محبوب ترین گلهای بهاری گل کالانکوآ یا کالانکوئه هست. گیاهی چند ساله با گلدهی بسیار زیبا، متنوع و رنگی رنگی در فصل بهار که رونق زیادی به بازار گل شب عید میده. این گیاه با گلهای بسیار زیبا و رنگی خودش باعث محبوبیت بسیار زیادی بین مردم شده. کالانکوآ گیاهیه که با آب و هوای کشورمون سازگاری داره. گلهای کالانکوآ در رنگهای متنوع سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، گلبهی، زرد و سرخابی هست که شما میتونید طبق سلیقه ی خودتون اونهارو خریداری کنید. اینجا براتون در مورد نگهداری و پرورش این گیاه صحبت میکنم.

کالانکوآ یا کالانکوئه

کالانکوآ یا کالانکوئه

کالانکوآ گیاهی مقاوم

کالانکوآ به سرما و گرما مقاومت خوبی داره و میتونه سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان رو تا حدودی تحمل کنه. اما شما اگر در شهرهایی سکونت دارید که تابستان بسیار داغ و یا زمستان بسیار سردی رو دارید، براش مادر و پدر خوبی باشید و اونو جایی قرار بدید که در تابستان محیط سایه آفتاب و در زمستان محیط نسبتا گرمی رو داشته باشه. یکی از تغییراتی که دراین گیاه براثر تابش آفتاب تابستان و یا سرمای زمستان ایجاد میشه، تغییر رنگ برگهای اون از رنگ سبز به قرمز و نارنجی هست که البته تغییر زیبایی هست.

کالانکوآ سفید

کالانکوآ سفید

یکی از دلایل مقاومت کالانکوآ یا کالانکوئه در برابر گرما و خشکی، آبدار و گوشتی بودن برگهای اونه که منبع ذخیره بسیار خوب آب هست. این گیاه رشد بسیار خوبی داره و شما میتونید گلدانهای کوچک اونو تهیه کنید و بکارید و بعد از یکسال گلدانی با چند برابر حجم اولیه داشته باشید.

کالانکوآ در رنگهای مختلف و شرایط گلخانه ای

کالانکوآ در رنگهای مختلف و شرایط گلخانه ای

میزان آبدهی مورد نیاز کالانکوآ

این گیاه به آبیاری منظم احتیاج داره و بهتره بین هر نوبت از آبدهی اجازه بدید سطح خاک گیاه خشک بشه و بعد گیاه رو مجددا آبیاری کنید. در فصل تابستان آبیاری بین یک الی دوبار هفته کافیه اما همین مقدار رو هم در فصل زمستان به یکبار کاهش بدید. یکی از عوامل خرابی گیاه کالانکوآ اشتباه در سبک آبیاری این گیاه هست. اگر بیشتر از حد معمول به این گیاه آب بدید ریشه های گیاه لهیده میشن و اگر کمتر آب بدید برگهای گیاه چروک و ریزش اونها شروع میشه تا زمانی که کل گیاه بسوزه و خشک بشه.

گلدان مناسب برای تعویض گلدان کالانکوآ

گلدان مناسب برای تعویض گلدان کالانکوآ

خاک مناسب برای کاشت و تکثیر کالانکوآ

خاک کالانکوآ خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب هست. من برای کاشت و تکثیر کالانکوآ از خاکی با ترکیب یک قسمت خاک برگ و باغجه، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک کاکتوس بجای شن( برای ایجاد حفره در خاک به منظور جلوگیری از تجمع آب اطراف ریشه گیاه) استفاده میکنم. در طول تابستان برای جلوگیری از ریز شدن و رنگ پریدگی برگها هرماه گیاه رو با کود مایع تغذیه مصنوعی کنید. برا اطلاعات بیشتر در مورد انواع حاک به این مطلب مراجعه کنید.

خاک مناسب برای کالانکوآ

خاک مناسب برای کالانکوآ

نور مورد نیاز کالانکوآ

کالانکوآ به نور متوسط احتیاج داره و میتونه در شرایط سایه آفتاب تابستان بهترین رشد رو داشته باشه. این گیاه روز کوتاه هست. به این معنی که در فصول تابستان و پاییز که این گیاه گل نداره زودتراز موعد در محیط تاریک قرار بگیره که در مورد این موضوع در مطلبی جداگونه توضیح خواهم داد.

خاک هارو به خوبی با هم مخلوط کنید

خاک هارو به خوبی با هم مخلوط کنید

 تکثیر کالانکوآ از طریق کاشت بذر

برای تکثیر کالانکوآ راه های مختلفی مثل کاشت بذر، قلمه گیری و تکثیر برگ وجود داره. برای تکثیر به روش بذر باید قبل از کاشت بذر، خاک بستر گیاه رو به خوبی مرطوب کنید و بعد از اون اقدام به کاشت بذر کنید. بین 9 ال 10 ماه وقت لازمه تا بذر شما تبدیل به گیاه بالغ و گلدار بشه به شرطی که شرایط رو رعایت کنید.  خاک مناسب برای کاشت بذر شما خاک سبک هست: متشکل شده از پیت ماس و شن که شما باید بعد از رشد گیاه، در دوماهگی اونو به خاک مخصوص کالانکوآ منتقل کنید. برای رشد بهتر بذر ها روی گلدان رو با پلاستیک شفاف بپوشونید تا رطوبت خاک حفظ بشه و شرایط شبه گلخانه ای رو داشته باشه.

گیاه رو از گلدان اولیه خارج کنید و خاک پایین گیاه رو جدا کنید و کف گلدان جدید رو خاک ریزی کنید تا برای کاشت آماده بشه

گیاه رو از گلدان اولیه خارج کنید و خاک پایین گیاه رو جدا کنید و کف گلدان جدید رو خاک ریزی کنید تا برای کاشت آماده بشه

تکثیر کالانکوآ به روش برگ

در روش بعد که تکثیر به روش برگ هست باید برگهای بزرگتر از قسمت پایین گیاه رو جدا کنید و تا نصفه در خاک قرار بدید. خاک مناسب برای تکثیر به این روش هم باید ترکیب پیت ماس رو برای ریشه زایی داشته باشه.

انتخاب برگهای درشت گیاه برای تکثیر به روش برگ

انتخاب برگهای درشت گیاه برای تکثیر به روش برگ

برای تکثیر نیازی به گلدان خاص و گران نیست. شما هم میتونید مثل من از گلدان های کوچک کاکتوس که قبلا اونها رو به گلدان جدید منتقل کردید استفاده کنید.

تکثیر برگ

تکثیربرگ

تکثیر کالانکوآ از قلمه

در روش آخر به روش قلمه شما میتونید از گیاه قلمه بگیرید و در خاکی که توضیح دادم بکارید و به اون فرصت بدید تا ریشه دار بشه.

تکثیر قلمه و برگ

تکثیر قلمه و برگ

4.1/5 - (49 امتیاز)