یادم میاد اولین چیزی که از کاشت گیاه در گلدون یاد گرفته بودم فشار دادن خاک اطراف ریشه گیاه بود که این روزها فکر میکنم ایده خیلی خوبی نیست چرا که ریشه گیاه مثل باقی بخش های گیاه نیاز به تنفس داره البته این رو فراموش نکنید که این قانون همیشگی نیست ولی برای بیشتر گیاه های به خصوص آپارتمانی صدق میکنه.

قانون اصلی ما امروز این باشه که برای گیاه هامون بیشترین مقدار هوادهی رو فراهم کنیم چرا که گیاه ما نیاز داره از طریق خاک هم بتونه برای فعالیت های خودش از اجزای تشکیل دهنده اتمسفر موجود استفاده کنه.

چجوری برای ریشه گیاه هوا تامین کنم؟

برای فراهم آوردن شرایط مناسب که ریشه ها بتونن هم به آب کافی دسترسی داشته باشن، هم به هوای تازه خیلی سخت نیست. یکسری از راه حل ها پایه ای هستن و به خاک بستر شما برمیگرده که گیاه در آن ریشه داده و یکسری راه حل از طریق عادت های شما میتونه به گیاهتون کمک کنه تا در شرایط مناسب قرار بگیرن.

پرلیت بهترین دوست برای گیاه تو

حتما وقتی تازه گل و گیاه خریدین داخل گلدونشون چیزهایی شبیه سنگ های سفید و سبک دیدین که بهشون میگن پرلیت که یک جور ماده معدنی هست. پرلیت ویژگی های فوق العاده ای داره که میتونه برای هر گیاهی مفید باشه. در اینجا پر اهمیت ترین ویژگی پرلیت جلوگیری از فشگردگی خاک بستر شما هست که با این کار و ایجاد صدا راه بین خاک شما باعث میشه هوا به راحتی بتونه در داخل خاک نفوذ کنه و ریشه های گیاه شما ازش بهره مند بشن.

ایجاد سوراخ زهکش و پوکه معدنی ته گلدان یادتون نره!

هیچ وقت و هیچ وقت ایجاد سوراخ انتهای گلدون رو فراموش نکنید. نه یکی بلکه چندتا :) تاکید میکنم هیچ گلی نیست که بهتر باشه ته گلدونش بسته باشه چرا که حتما باعث ته نشین شدن زیاد انواع کود و مواد معدنی میشه و از طرفی هم آبی که شما به گیاه میدین امکان خروج نداره و از همه بدتر در این وضعیت هوا هم به خوبی نمیتونه در داخل فضای گلدون شما نفوذ کنه و بچرخه و شک نکنید در مدت کوتاهی گیاه دچار پوسیدگی و سوختگی ریشه میشه.

یکی دیگه از مواد کمکی برای زهکشی بهتر در انتهای گلدون پوکه معدنی هست که میتونه ظرفیت زهکشی و هوادهی سوراخ های انتهای گلدان را چند برابر کنه.

نکته: گیاهی که داخل آب ریشه داده رو با گیاهی که داخل خاک هست و در آب مدت زیادی قوطه ور می مونن مقایسه نکنید! گیاه داخل خاک با آب فراوان به اصطلاح خودمونی میگنده.

گلدان با امکان تبادل هوا با محیط

این روزها در فرهنگ مدرن گیاه داری استفاده از گلدان هایی با ظرفیت تبادل هوایی بسیار مورد توجه قرار گرفته به صورتی که همه ترجیح میدن از این نوع گلدون ها که خیلی هم شبیه به گلدون های گلی و سفالی قدیمی خودمون هست استفاده کنند. شما هم اگر دسترسی به این گلدان ها داشتید حتما از اونها نهایت استفاده رو بکنید.

من این روزها از هر روشی که به ذهنم میرسه برای ایجاد تعادل در خاک گلدون هام استفاده میکنم. شما چطور این کار رو انجام میدین؟ یا اصلا اعتقادی به این کار دارین؟

3/5 - (2 امتیاز)