امروز قراره که یه دسر خوشمزه ترکی عربی رو تجربه کنیم. دسر کادایف و مهلبیه شکلاتی دسریست که از ترکیب مهلبیه که خودش در واقع یک دسره و رشته کادایف که با نام های شعریه و رشته پاکستانی هم معروفه و شاید با این اسم ها شنیده باشین درست میشه. این رشته ها رشته های ورمیشل مانندی هستند که بیشتر در تهیه ی شیرینی و دسرها ازشون استفاده میشه و می بایست اون ها رو همراه با کره تفت داد یا تست کرد که بوی خامیش گرفته بشه و بعد مورد استفاده قرار بگیره. قبلاً طرز تهیه مهلبیه رو دیده بودیم و قراره امروز با هم ورژن شکلاتیش رو همراه با ترکیب کاراملی کادایف تجربه کنیم. اگر علاقمند به آشنایی با این دسر شدین ادامه مطلب رو دنبال کنین.

دسر کادایف و محلبیه شکلاتی

دسر کادایف و مهلبیه شکلاتی

مواد لازم برای تهیه مهلبیه با کادایف

  • رشته کادایف 150 گرم
  • خامه  200 گرم
  • شکر 1/2 پیمانه + 4 قاشق سوپخوری
  • آرد سفید 3 قاشق سوپخوری
  • نشاسته ذرت 3 قاشق سوپخوری
  • شیر 3 پیمانه
  • پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
  • وانیل 1/4 قاشق چایخوری
  • کره 50 گرم

طرز تهیه دسر مهلبیه شکلاتی با کادایف مرحله به مرحله

برای تهیه این دسر اول رشته های کادایف رو باید آماده کنیم. به این صورت که کره و 4 قاشق غذاخوری شکر رو توی یک ماهیتابه میریزم و روی حرارت ملایم قرار میدیم تا کره آب بشه.

ریختن شکر و کره در ماهیتابه

ریختن شکر و کره در ماهیتابه

به محض ذوب شدن کره، رشته های کادایف رو که با کمی فشار دست، خرد کردیم به ماهیتابه اضافه میکنیم و شروع به تفت دادنشون می کنیم.

اضافه کردن کادایف های خرد شده

اضافه کردن کادایف های خرد شده

کادایف رو مرتب با کمک قاشق زیر و رو می کنیم تا نسوزه. در حدی که بوی خامیش گرفته بشه و رنگ طلایی و قشنگی پیدا کنه کافیه و بعد زیر شعله رو خاموش می کنیم و اجازه میدیم تا خنک بشن.

تفت دادن کادایف و طلایی شدن

تفت دادن کادایف و طلایی شدن

حالا سراغ درست کردن مهلبیه میریم. توی یک قابلمه کوچیک شیر رو می ریزیم. شیری که استفاده می کنیم حتماً باید خنک باشه چون قراره مخلوط آردها و پودر کاکائو رو توش حل کنیم و اگر شیر گرم باشه، آرد توی شیر گلوله میشه.

ریختن شیر در شیر جوش

ریختن شیر در شیر جوش

آرد، نشاسته ذرت و پودر کاکائو رو به همراه وانیل توی یک کاسه می ریزیم و همراه با هم الکشون می کنیم. بعد مخلوطشون رو به شیر اضافه می کنیم و بعد ظرفمون رو روی حرارت ملایم قرار میدیم و شروع به هم زدن می کنیم.

اضافه کردن مخلوط آرد و نشاسته ذرت و پودر کاکائو

اضافه کردن مخلوط آرد و نشاسته ذرت و پودر کاکائو

مایع بدست اومده رو مرتب هم میزنیم و وقتی یه مقدار گرم شد، شکر رو اضافه میکنیم و باز به همزدنمون ادامه میدیم. خیلی زود مهلبیه شروع به غلظت گرفتن میکنه و قوام میاد. به همین دلیل نباید از همزدن غافل بشیم چون خیلی سریع ته میگیره و کار ما رو خراب میکنه.

افزودن شکر به مخلوط شیر

افزودن شکر به مخلوط شیر

وقتی مهلبیه به غلظت مورد نظرمون رسید، خامه رو اضافه میکنیم و خیلی سریع با مهلبیه مخلوطش می کنیم و یکی دو دقیقه دیگه به هم زدنمون ادامه میدیم و بعد شعله رو خاموش می کنیم و اجازه میدیم تا خنک بشه و به دمای محیط برسه. برای اینکه رویه نبنده میتونیم روی ظرف رو با محافظ غذا بپوشونیم.

اضافه کردن خامه

اضافه کردن خامه

حالا برای آماده کرن نهایی دسر، از ظرف عمیق بزرگ و یا اگر می خوایم دسر رو به صورت یک نفره سرو کنیم توی لیوان یا گیلاس یک لایه از کادایف های تفت داده شده رو میریزیم. با فشار پشت یک قاشق کمی به هم منسجمشون می کنیم.

ریختن یک لایه از کادایف های طلایی شده کف ظرف مورد نظر

ریختن یک لایه از کادایف های طلایی شده کف ظرف مورد نظر

و بعد یک لایه به میزان دلخواهمون از مهلبیه می ریزیم و بعد ظرف یا لیوان رو خیلی آروم روی میز میکوبیم تا هوای اضافیش گرفته بشه و یکنواخت بشه. میتونیم لا به لای مهلبیه رو گردوی خرد شده و یا شکلات و حتی موز یا هر میوه ای دوست داریم بریزیم.

ریختن یک لایه از محلبیه شکلاتی

ریختن یک لایه از محلبیه شکلاتی

و نهایتاً مجدداً یک لایه دیگه از کادایف ها رو میریزیم.

ریختن یک لایه از کادایف طلایی شده روی محلبه

ریختن یک لایه از کادایف طلایی شده روی محلبه

حالا دسرمون رو برای 3 تا 4 ساعت توی یخچال قرار میدیم تا آماده بشه. بعد از زمان داده شده، روی دسر رو با سلیقه خودمون تزئین و بعد سرو می کنیم. به همین راحتی ما یک دسر خوشمزه و شیک رو آماده کردیم که میتونه پذیرایی ما رو از عزیزانمون تکمیل کنه.

دسر مهلبی شکلاتی و کادایف

دسر مهلبی شکلاتی و کادایف

3.4/5 - (10 امتیاز)