هنوز پرتقال توی بازار هست و چه خوبه که عیر از مصرف این میوه خوش عطر و بو و خوشمزه، توی پخت و پز هم از اون بی نصیب نباشیم و غیر از مصرف اون به صورت خام، در تهیه غذاها و شیرینی ها هم ازش استقاده کنیم. اگر تا به حال خوراک مرغ با سس پرتقال رو امتحان نکردین، امروز بهتون پیشنهاد می کنم تا این غذا را رو با ما تجربه کنین و از طعم عالی و عطر خوش اون بی نصیب نمونین.

خوراک مرغ با سس پرتقال

خوراک مرغ با سس پرتقال

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ با سس پرتقال:

  • مرغ 800 گرم
  • آب پرتقال 2 لیوان
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
  • برش های پرتقال تازه چند عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر به مقدار لازم

مراحل تهیه خوراک مرغ با سس پرتقال

من قبل از اینکه کار رو شروع کنم مرغ هام رو با مقداری ادویه و کمی نمک مزه دار کردم. قبلاً در مورد همین مرینیت کردن یا مزه دار کردن گوشت توضیح دادم. پس اگر می خواین گوشت در هنگام پخت مزه های بیشتری رو توی خودش حفظ کنه، بهتره یکی دو ساعت قبل از پخت اون رو مزه دار کنین. برای شروع هم مقداری روغن رو داخل ماهیتابه می ریزیم و مرغ ها رو با حرارت ملایم سرخ می کنیم. اگر مرغ ها رو مزه دار نکرده بودیم توی همین مرحله مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم تا رنگ مرغ ها زیباتر بشه و مزه ادویه ها رو به خودش بگیره.

سرخ کردن مرغ های مزه دار شده

سرخ کردن مرغ های مزه دار شده

بعد از اینکه دو طرف مرغ ها طلایی شدن اون ها رو از تابه خارج می کنیم و پیاز رو که به صورت خلالی خرد کردیم توی همون روغن سرخ می کنیم. مقداری زردچوبه و پودر سیر و فلفل رو در اواخر سرخ شدن به پیازها اضافه می کنیم.

سرخ کردن پیاز های خرد شده

سرخ کردن پیاز های خرد شده

سپس مرغ ها رو دوباره روی پیازهای سرخ شده قرار می دیم و بعد آب پرتقال رو اضافه می کنیم. قطعاً مزه آب پرتقال طعم سس ما رو تحت تاثیر قرار میده، یعنی اگر از پرتقال شیرین استفاده بشه نتیجاتاً سس پرتقال ما شیرین و اگر از ترش باشه سس ما ترش خواهد بود.

اضافه کردن آب پرتقال به مرغ و پیاز

اضافه کردن آب پرتقال به مرغ و پیاز

بعد از اضافه کردن آب پرتقال، شعله رو بسیار ملایم می کنیم و اجازه می دیم تا با حرارت کم، مرغ بپزه و سس غلیظ بشه. بعداز اینکه سسمون کمی غلیظ شد و از مقدارش کم شد، زعفران رو اضافه می کنیم و نمک غذا رو می چشیم و همچنین اگر به نظرتون احتیاج به چاشنی داشت، اون رو اضافه می کنیم. مثلاً اگر دوست داشتین مزه سس ترش تر باشه، کمی آبلیموی تازه و یا اگر شیرین تر می پسندین مقداری شکر یا عسل اضافه می کنیم.

افزودن زعفران

افزودن زعفران در اواسط پخت

در اواخر پخت چند تکه از برش های پرتقال رو به خوراک اضافه می کنیم تا عطر غذامون هم تکمیل بشه.

اضافه کردن برش های پرتقال در اواخر پخت

اضافه کردن برش های پرتقال در اواخر پخت

وقتی پخت مرغ کامل شد و آب پرتقال کاملاً غلیظ شد و به صورت سس خوش رنگ دراومد، غذای ما آماده سرو هست. این خوراک رو همراه با چلو یا با نان سرو می کنیم.

خوراک مرغ با سس پرتقال

خوراک مرغ با سس پرتقال

4/5 - (73 امتیاز)