شک ندارم بیشتر دوستان دونفره حداقل یکبار ورود این مهمان های زیبا و دوست داشتنی را تجربه کرده باشید! بله گیاه های آبدار که ما به اسم کاکتوس های خانگی میشناسیم (گرچه کاکتوس نیستند!) :) اگر تونسته باشین این گیاهان زیبا رو در خونه و یا محل کارتون نگهداری کنین حتما به فکر زیاد کردن آن افتادین تا تعدادشون را بیشتر کنین و به دوست و آشنا هم هدیه بدین، امروز میخوام براتون ساده ترین روش تکثیر کردن این گیاه را به وسیله قلمه و برگ توضیح بدم.

انواع گیاهان آبدار و کاکتوس

انواع گیاهان آبدار و کاکتوس

درباره گیاهان آبدار

قبل از هرچیزی بد نیست کمی اطلاعات درباره این گیاه داشته باشیم تا بتونیم بهتر اونو بشناسیم و خوب پرورششون بدیم. این تعریف را از ویکی پدیا براتون قرار میدم:

گیاه آب‌دار گیاه گوشتی یا ساکیولنت، گیاهانی هستند که با ذخیره آب در برگ‌‌های گوشتی، ساقه و ریشه، خود را با شرایط زیستی مناطق گرم و خشک تطبیق داده‌اند. گیاهان آب‌دار را نباید با کاکتوس اشتباه گرفت؛ کاکتوس‌ها گیاه آب‌دار هستند اما همه گیاهان آب‌دار، کاکتوس نیستند.

اگر فرصت بشه حتما در یک مطلب شیوه نگهداری صحیح گیاه های آبدار را براتون توضیح خواهم داد.

کاکتوس

کاکتوس

بلند و نامرتب شدن کاکتوس های خانگی!

شاید شما هم علاقه داشته باشید این گیاهان را در داخل منزل قرار بدید. پنجره های روشن بهترین مکان برای زندگی این گیاهان محسوب میشه چرا که مقدار کافی از نور خورشید را جذب میکنند ولی در غیر این صورت این گیاه سعی میکنه شاخه برگ های بزرگ و متنوع تری تولید کنه شاید کم نوری محیط را جبران کنه و به منطقه پرنور تری برسه!

اگر شما همچین همچین موردی را مشاهده کردید اصلا نگران نباشید چرا که قراره چندین گیاه جدید به خونتون اضافه بشن فقط مراحل را با ما همراه باشید :)

قطعه قطعه کردن گیاه آبدار

به خوبی به این گیاه نگاه کنید شروع کرده به رشد طولی و برگ های انتهایی اون دارن پژمرده میشن پس زمان مناسبیه تا قبل از هرگونه افت کیفیت اون رو زیاد کنیم به راحتی آب خوردن و کاملا هم رایگان.

گیاهان آبدار

گیاهان آبدار

خوب از برگ های زیرین شروع میکنیم، به آرومی نوک برگ را با بگیرید و با دقت به سمت چپ و راست حرکت بدید تا برگ از ساقه جدا بشه. این کار را با تمامی برگ های بزرگ انجام بدین تا فقط یک حجم گرد از برگ و ساقه در قسمت فوقانی گیاه باقی بمونه.

از برگ های انتهایی شروع به قطع کردنشون میکنیم.

از برگ های انتهایی شروع به قطع کردنشون میکنیم.

برگ های جدا شده

برگ های جدا شده

ما برای جدا کردن این بخش از گیاه از یک قیچی استفاده کردیم اما یک چاقوی تیز هم میتونه کارتون رو عالی راه بیاندازه، پس فقط به اندازه کوتاهی ساقه برای بخش بالایی کافیه.

خوب حالا ما چی داریم؟ تعدادی برگ کنده شده، یک ساقه در گلدان و یک گیاه با ساقه ای کوتاه.

بخش بالایی رو جدا میکنیم و در گلاد دیگه ای قرار میدیم

بخش بالایی رو جدا میکنیم و در گلاد دیگه ای قرار میدیم

آماده سازی برای جوانه زنی کاکتوس ها

یک نکته بسیار مهم و حیاتی:

این بخش بسیار مهم اما سنگدلانه است! باید قبل از قرار دادن برگ ها بر روی خاک صبر کنیم تا جای برش ها خشک بشن و اگر این کار به درستی صورت نگیره جذب بالای رطوبت تمامی این جوانه ها را خراب خواهد کرد.

خوب حالا همانند تصویر برگ ها را در فواصل مناسب بر روی خاک قرار بدین به نحوی که امکان آبیاری از طریق خاک هم وجود داشته باشه و آب بر روی برگ ها ریخته نشه چون باعث پوسیدگی سریع آنها خواهد شد.

آبیاری فعلا ممنوع مگر چند قطره در هفته در محل انتهای برگ و روی خاک ریخته شود.

نگهداری از قلمه های آماده شده برای تکثیر

بهترین مکان برای نگهداری شاید یک پنجره پر از نور غیرمستقیم باشه که بهترین تجربه ما با همین شرایط حاصل شده. میدونم روزی چندبار سرمیزنید! ولی بعد از چند هفته نوزادان ریز گیاه را به رنگ صورتی مشاهده خواهید کرد که در انتهای برگ متولد شده اند خوب حالا زمان آبیاری شروع شده است خیلی بادقت فقط همین جوانه ها بر روی خاک کمی آب بریزید.

قرار دادن برگ ها روی خاک و جوانه زدن برگ ها

قرار دادن برگ ها روی خاک و جوانه زدن برگ ها

وقتی برگ ها و ساقه های کوچک زیبای گیاهتون را تونستین به صورت واضح ببینید حالا وقتشه هفته یکبار به صورت آبیاری کامل تا مرطوب شدن خاک و یا بسته به آب و هوا هرزمانی که خاک گیاه کامل خشک شد به آنها آب بدین. روش دیگه هم استفاده از اسپری کردن آب هر روزه بر روی بخش انتهایی برگ هاست.

جوانه ها رشد میکنند.

جوانه ها رشد میکنند.

وقتی جوانه ها بزرگ شدن بهتره برگ مادر را به آرومی ازش جدا کنیم تا پوسیدگی احتمالی آن به گیاه جوان و تازه ما آسیبی نرسونه. این را هم در نظر داشته باشین که همه برگ ها برای شما گیاه تازه ای به وجود نمیارن ممکنه بعضی ها حوانه بزنن ولی ریشه ندن و یا برعکس ریشه بدن ولی جوانه نزنن خلاصه خیلی بهشون گیر ندین که همه برگ ها یک گیاه تازه رشد بدن :)

تکثیر حداکثری بدون ضایعات

خوب اگر یادتون باشه یک ساقه داشتیم که در خاک باقی مونده بود کافیه ازش نگداری کنیم تا جوانه های تازه بزنه مثل عکسی که در زیر مشاهده میکنید.

ساقه گیاه

ساقه گیاه

ساقه ی جوانه زده

ساقه ی جوانه زده

اما بخش بالایی گیاه مادر را هم در یک گلدون دیگه قرار میدیم اون هم رشد خواهد کرد :)

بخش بالایی گیاه

بخش بالایی گیاه

اینطوری از یک گیاه بیشترین استفاده را کردیم، مادرها و همسران در اولویت هستن که این گل های زیبا حاصل تلاشمون را بهشون هدیه بدیم!

گیاهان تکثیر شده

گیاهان تکثیر شده

از این گیاهان تکثیر شده میتونین برای ساخت گیاه واریوم استفاده کنید.

4.1/5 - (46 امتیاز)