بنت قنسول یا گل کریسمس گیاهی بسیار زیباست که به رنگ های قرمز و صورتی و زرد موجوده. برگ های این گیاه در نیمه ی دوم سال که روزها کوتاه میشه، از حالت سبز خارج میشن و به حالت رنگی در میان. رنگ زیبای برگ ها به ویژه نوع قرمزش باعث شده که نظر افراد جلب بشه و مشتاق به خریدش بشن اما اکثر افراد تجربه ی ناموفقی در نگهداری بنت قنسول دارن چون نمیدونن چطوری ازش نگهداری کنن یا اصلا با شرایط منزلشون مطابقت داره یا نه؟ در این مطلب باید ها و نبایدها رو میگیم تا بتونین گیاه شادابی رو داشته باشین.

گاهی افراد اشتباها فکر می کنن که قسمت های رنگی گل های این گیاه هستند اما گل های این گیاه خیلی ریز و زرد رنگه و چندان جلب توجه نمیکنه.

بنت قنسول

بنت قنسول

نور مناسب بنت قنسول (گل کریسمس)

این گیاه به محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم احتیاج داره. یعنی باید نزدیک پنجره قرار داده بشه. کمبود نور باعث کمرنگ شدن برگ ها و ریزش برگ ها به ویژه برگ های پایینی میشه. نور شدید و مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگ ها میشه.

اگر گیاهتون از سال قبل باقی مونده و برگاش به رنگ سبز در اومده در پاییز باید از غروب آفتاب تا صبح روز بعد در جای تاریک که چراغی روشن نشه قرار بدید تا برگ ها حالت رنگی پیدا کنند.(به این نکته توجه کنید که در طول روز باید از نور کافی برخوردار باشه)

نور بنت قنسول

نور بنت قنسول

آبیاری بنت قنسول

آبیاری باید به حدی باشه که از زیر گلدون خارج بشه و البته خاک زهکش خوبی داشته باشه و گل آلود و غرقابی نشه. خاک تا حدودی مرطوب رو میپسنده پس هر وقت که خاک نیمه مرطوب بود آبیاری رو انجام بدید. آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و ریزششون میشه و درنهایت گیاهتون از بین میره! یکی از علت های عدم موفقیت در نگهداری این گیاه آبیاری نادرسته. خشکی کشیدن زیاد هم باعث خشکی برگ ها و ریزش میشه.

هیچ وقت آب رو روی برگ ها نریزید چون این گیاه نیازی به غبارپاشی نداره و این کار باعث ایجاد لکه های سیاه روی برگ ها میشه، آب بدون کلر برای آبیاری بهتره(آبی که 24ساعت در هوای اتاق باشه).

آبیاری بنت قنسول

آبیاری بنت قنسول

دمای مناسب برای نگهداری بنت قنسول

بهترین دما برای نگهداری 19-21درجه در روز و 15-16درجه درشبه. گرمای زیاد عمر گیاه رو کم میکنه و نباید نزدیک وسایل گرمایشی قرارداده بشه. همچنین به سرما حساسه و نباید در فضای باز قرار بگیره.

خاک مناسب پرورش گل کریسمس

به خاکی با زهکش مناسب احتیاج داره تا آب اطراف ریشه باقی نمونه و برگ ها ریزش نکنند، مثل ترکیب پیت ماس+پرلیت یا خاک برگ+کوکوپیت+پرلیت

خاک بنت قنسول

خاک بنت قنسول

کوددهی بنت قنسول

این گیاه در زمان گلدهی نیازی به کود نداره و برای تقویت در اتمام زمان گلدهی ماهی یک بار از کود 10-10-10ویا 20-20-20 البته با نصف غلظت نوشته شده استفاده کنید.

تغذیه بنت قنسول

تغذیه بنت قنسول

تکثیر گل کریسمس

در فصل بهار و تابستان قلمه ای از ساقه نرم و جوان جدا کنید و در بستری از پرلیت و پیت ماس قرار بدید، برای اینکه ریشه زایی بهتر صورت بگیره میتونید قلمه رو در هورمون ریشه زایی فرو ببرید. همچنین میتونید روی گلدون پلاستیک بکشید تا فضا برای ریشه زایی آماده تر بشه. بستر قلمه رو مرطوب نگه دارید اما از آبیاری زیاد خودداری کنید چون باعث پوسیدگی و ازبین رفتن قلمه میشه.

قلمه رو قبل از کاشت، نیم ساعت در آب یا محیط قرار بدید تا شیره ی سفید رنگش خارج بشه.

4.2/5 - (47 امتیاز)