یکی از مزیت های هنر گلدوزی اینه که میتونید هر طرحی رو روی پارچه اجرا کنید، این طرح میتونه یه نوع گل، حاشیه، نوشته های فارسی و انگلیسی و یا حتی کاکتوس باشه :) فقط کافیه طرحتون رو بتونبد به خوبی روی پارچه بکشید و یا از طریق الگو اونو روی پارچه انتقال بدید. توی این آموزش میخوایم دوخت یه نوع کاکتوس رو یاد بگیریم که کشیدن طرحشم خیلی راحته. میتونید اون رو روی یه پارچه بدوزید و به وسیله کارگاه اونو به دیوار اتاقتون نصب کنید و یه تابلوی جذاب داشته باشید، علاوه بر این میتونید این جور طرح هارو روی لباس، شال و روسری و یا لبه جیب شلوار بدوزید. با من همراه باشید.

دوخت کاکتوس

دوخت کاکتوس

وسایل مورد نیاز

  • کارگاه
  • پارچه
  • نخ گلدوزی
  • سوزن
  • مداد خیاطی یا ماژیک

مراحل گلدوزی کاکتوس

مثل همیشه برای شروع باید پارچتون رو داخل کارگاه قرار بدید و فیکسش کنید. دقت کنید که پارچتون کشی یا پلی استر نباشه.

قرار دادن پارچه در کارگاه

قرار دادن پارچه در کارگاه

باید طرحمون رو روی پارچه بکشیم، من با ماژیک محوشونده طرح رو میکشم. یه گلدون میکشیم و توش هم دوتا کاکتوس ساده، دقیقا مثل تصویر.

کشیدن طرح

کشیدن طرح

از دوخت گلدون شروع میکنیم، با دوخت بخیه ساده دورتادورش رو بدوزید. میتونید هر طرحی که دوست دارید روی گلدونتون بدوزید، من اینجا سه تا خط افقی روش دوختم.

دوخت گلدون

دوخت گلدون

دوخت گلدون

دوخت گلدون

از کاکتوس بزرگتر شروع میکنیم، برای دوختش به دو رنگ سبز روشن و تیره نیازه. من دورتادور و دوخت های وسط رو با سبز تیره میدوزم و وسط کاکتوس رو با سبز روشن پر میکنم. برای دوخت کاکتوس هم مثل گلدون از دوخت بخیه ساده استفاده میکنیم.

دوخت کاکتوس بزرگ

دوخت کاکتوس بزرگ

برای پر کردن فضاهای داخل کاکتوس هم باید از کوک ساده استفاده کنید، از یه ردیف شروع کنید و بصورت مورب کوک هایی با فاصله و کمی نامنظم بزنید، اینجوری کارتون جذابتر میشه. میتونید ردیف بعدی رو در جهت مخالف ردیف قبلی بدوزید.

پر کردن داخل کاکتوس

پر کردن داخل کاکتوس

پر کردن داخل کاکتوس

پر کردن داخل کاکتوس

حالا میریم سراغ کاکتوس کوچیکتر. برای اونم دقیقا از همین روش و رنگ ها استفاده میکنیم، فقط برای زیبا تر شدنش بهتره که رنگ ها رو نسبت به کاکتوس بزرگ معکوس بزنید یعنی دورتادورش رو با سبز روشن و داخلش رو با سبز تیره بدوزید.

دوخت کاکتوس کوچیک

دوخت کاکتوس کوچیک

پر کردن داخل کاکتوس کوچیک

پر کردن داخل کاکتوس کوچیک

حالا برای دوخت تیغ های کاکتوس باید با یه رنگ روشن روی خط های داخلی ضربدر بزنیم، لازم نیست سایز و شکل ضربدرها خیلی منظم و یکدست باشه.

دوخت تیغ های کاکتوس

دوخت تیغ های کاکتوس

برای قسمت های بیرونی هم باید چیزی شبیه عدد ۷ بدوزید، برای دوختشم از کوک ساده استفاده کنید. دوتا کوک که مورب هستن و از انتها به هم متصلن.

دوخت تیغ های بیرونی

دوخت تیغ های بیرونی

کاکتوستون آماده شد، میتونید باتوجه به سلیقتون هرجوری که میخواید تزئینش کنید، هر نوع گلی که دوست دارید میتونید روش بدوزید.

آموزش دوخت کاکتوس

آموزش دوخت کاکتوس

4.3/5 - (119 امتیاز)