بامیه از میوه هایی هست که در تابستان به ثمر میرسه و بیشتر در جنوب کشور وجود داره و استفاده میشه. اما از اونجایی که بسیار خوشمزه و لذیذ هست خورشتش رو در بیشتر استان ها تهیه میکنن. بامیه طبع سردی داره و از همین جهت برای استفاده در فصل تابستان بسیار مناسبه. خیلی ها به خاطر حالت لزجی که بامیه داره تمایلی به درست کردن خورشتش ندارن. در اینجا براتون کامل توضیح میدم که بهترین نحو طبخ این خورشت به چه صورت هست.

دستور سریع

  1. پیاز رو خرد مکنیم و در مقداری روغن تفت میدیم. گوشت و زردچوبه و فلفل سیاه و دو حبه سیر ساتوری شده رو به پیاز اضافه کنید و تفت بدید تا رنگ گوشت عوض بشه.
  2. 3 لیوان آب به گوشت و پیاز اضافه کنید و حرارت رو ملایم کنید و اجازه بدید گوشت بپزه.
  3. بامیه ها را بعد از پاک کردن و شستن(در ادامه توضیح میدم) ، خشک کنید و در روغن سرخ کنید و بعد در صافی بریزید تا روغن اضافیشون بره.
  4. گوشت که پخت، رب گوجه رو در مقدار کمی روغن تفت بدید و همراه یک قاشق پیاز داغ به خورشت اضافه کنید. بامیه های سرخ شده و چوب دارچین و نمک رو هم در همین مرحله اضافه کنید.
  5. حدود 40 دقیقه زمان لازمه تا خورشت جا بی افته. چند دقیقه ی آخر آبلیمو و زعفران رو بهش اضافه کنید.

مواد لازم

  • بامیه 200-300 گرم
  • گوشت خورشتی گوسفند 300 گرم
  • پیاز یک عدد متوسط
  • سیر دو حبه
  • پیاز داغ 1 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی سه قاشق  غذا خوری
  • آب لیموی تازه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • آب سه پیمانه
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • یک تکه چوب دارچین
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
تفت دادن گوشت

تفت دادن گوشت

روش صحیح تمیز کردن بامیه

برای اینکه بامیه ها در خورشت بافت بهتری داشته باشن، لازمه که بامیه های ریز تر و جوان تر رو برای خورشت انتخاب کنید. رنگ بامیه باید کاملا سبز باشه و لکه های قهوه یا سیاه نداشته باشه.

برای تمیز کردنش هم خیلی دقت کنید که دمش رو در حدی کوتاه کنید که سوراخ یا برشی در بدنه اصلی بامیه ایجاد نشه. چون حالت لزجی رو به خورشت منتقل میکنه.

بامیه رو چطور برای خورشت آماده یا فریز کنیم؟

روش خیلی خوب برای آماده کردن بامیه اینه که در روغن فراوان تفت داده بشه. روغن رو در ظرف گودی بریزید و بعد از داغ شدن بامیه ها رو بهش اضافه کنید و به آرومی هم بزنید تا بامیه ها سرخ بشن. بعد هم از صافی رد کنید تا همه ی روغن اضافیشون خارج بشه. بعد هم میتونید در خورشت بریزید.

بامیه سرخ شده رو به راحتی میتونید در اندازه های مناسب وعده های غذایی تون بسته بندی و فریز کنید.

طرز تهیه خورشت بامیه

طرز تهیه خورشت بامیه

چیکار کنیم خورشت بامیه لزج نشه؟

برای جا افتادن این خورشت باید صبور باشین و بگذارید روی حرارت ملایم آرام جا بیفته. حرارت بالا باعث میشه بامیه ها تون وا برن و همون حالت لزج رو به خورشت منتقل کنه. همچنین این خورشت رو نباید هم بزنین چرا که بامیه ها بسیار حساس هستن و سریع از هم باز میشن. برای هم زدن خورشت بعد از اضافه کردن بامیه ها به آرومی قاشق رو در خورشت تکون بدید.

 از چه گوشتی در این خورشت استفاده کنیم؟

خوشمزه ترین حالت این خورشت از نظر من، استفاده از گوشت گوسفندی هست. ماهیچه در این خورشت فوق العاده میشه. برای لذیذ تر شدنش هم میتونید از آب قلم استفاده کنید که مغذی تر هم میشه.

خورشت بامیه

خورشت بامیه

چه ادویه و چاشنی استفاده کنیم؟

برای خورشت بامیه  از ادویه هایی مثل دارچین و گلپر استفاده میشه. زعفران از اصلی ترین طعم دهنده های این خورشت هست. همچنین برای چاشنی بهتره از آب لیموی تازه استفاده بشه. ضمن اینکه در بعضی مناطق این خورشت رو با دانه های غوره طبخ میکنن.

برای خیلی خوشمزه تر شدن این خورشت بهتره مثل قیمه، هم از پیاز خام برای تفت دادن گوشت استفاده بشه و هم از پیاز داغ برای طعمش استفاده بشه. اینکه یک قاشق پیاز داغ رو حذف کنید و به جاش به پیاز خام اول کار اضافه کنید، طعمی که خدمتتون عرض کردم به دست نمیاد. لازمه از پیاز داغ که رنگش به قهوه ای نزدیکه استفاده بشه تا طعم خورشتتون رو عالی تر کنه.

استفاده از پوره گوجه فرنگی به جای آب به خوشمزه شدن این خورشت کمک میکنه.

این غذا بسیار خوشرنگ هست و با برنج سرو میشه. برای تزیینش هم میتونین از سیب زمینی سرخ کرده و برشهای لیمو ترش استفاده کنین. حتما امتحان کنین و تجربیاتتون رو به ما هم بگید.

خورشت بامیه

خورشت بامیه

4/5 - (172 امتیاز)