اگه مطالب اخیر ما رو دنبال کرده باشید، حتما آموزش ساخت خمیر فوندانت رو دیدید. در این مطلب سعی میکنم مراحل کار با فوندانت رو در قالب آموزش هندوانه ی فوندانتی و رنگ کردن خمیر فوندانت قرار بدم که بهانه ی خوبی برای شب یلداست. با نزدیک شدن به شب یلدا، ایده های مختلفی برای شیرین تر کردن این شب به یاد موندنی به ذهن همگی ما میرسه. برای مثال تزیین کیک و شیرینی هایی که با نماد های یلدایی زیباتر و بشن. در این پست طرز ساختن یک قاچ کوچیک هندوانه فوندانتی بسیار ساده و ابتدایی برای تزیین کاپ کیک ها و کوکی ها و یا استفاده از اون ها به جای قند رو آموزش میدم که میتونه برای شب یلدا ایده ی جالبی باشه.

کاپ کیک موکا با فراستینگ شکلات و انار

کاپ کیک موکا با فراستینگ شکلات و انار

مواد و وسایل لازم برای ساخت هندوانه فوندانتی

  • خمیر فوندانت
  • رنگ ژله ای سبز و قرمز
  • وردنه
  • پودر شکر
  • گلیسیرین خوراکی
  • قلم مو بهداشتی
  • آب
  • ماژیک مشکی خوراکی یا چیپس شکلاتی ریز
  • کاتر یا خط کش فلزی
  • خلال چوبی

مراحل ساخت هندوانه فوندانتی

برای تهیه فوندانت به مطلب آموزش ساخت خمیر فوندانت مرحله به مرحله مراجعه کنید.

همونطور که در پست آموزش ساخت فوندانت اشاره کردم، بهتره که خمیرتون رو یک روز قبل بسازید تا کار کردن با اون راحت تر باشه. خمیر آماده شده رو از سلفن خارج کنید. مقدار مورد نظر رو جدا کنین و بقیه خمیر رو داخل یک نایلون فریزر و داخل یک ظرف در دار قرار بدین تا مطمئن بشین که هوا بهش نمی رسه.

رنگ کردن خمیر فوندانت

خمیر جدا کرده رو روی تخته کاری که مقداری پودر شکر پاشیدین قرار بدین. دست هاتون رو با کمی گلیسرین چرب کنین و شروع به ورز دادن خمیر کنین. اگر در ابتدا کمی غیرمنعطف بود نگران نشین چون خیلی زود با ورز دادن و حرارت دست شما حالت پذیری خودش رو پیدا می کنه.

خمیر فوندانت اماده برای کار

خمیر فوندانت آماده برای کار

برای مرحله اول ما قراره قسمت درونی هندوانه رو بسازیم. برای این کار نیاز داریم تا خمیر رو به رنگ صورتی یا قرمز در بیاریم که به سلیقه ما بر می گرده. برای این کار اول خمیر رو کمی باز می کنیم و بعد با استفاده از خلال چوبی مقداری از رنگ قرمز رو به مرکز فوندانت آغشته می کنیم.

قرمز کردن قسمت درونی خمیر

قرمز کردن قسمت درونی خمیر

حالا خمیر رو با دست جمع می کنیم و با سر انگشتان، رنگ رو به خورد خمیر میدیم. سپس خمیر رو روی سطح کاری که فقط کمی پودر شکر یا قند پاشیدیم قرار می دیم. به صورت یک لوله در میاریم، کمی که بلند شد از نیمه تا می کنیم و دوباره این کار رو تکرار میکنیم. اینقدر این کار رو انجام میدیم تا خمیر کاملاً یکدست بشه.

طرز پخش کردن رنگ در خمیر

طرز پخش کردن رنگ در خمیر

نکات رنگ کردن خمیر فوندانت

  • لازمه اینجا به این نکته اشاره کنم که موقعی که رنگ رو به خمیر اضافه می کنیم خمیر کمی شل میشه جای نگرانی وجود نداره.
  • خمیر بعد از خشک شدن یک درجه تیره تر خواهد شد. پس موقع رنگ کردن رنگ نهایی رو توی ذهنتون داشته باشین
  • و اینکه حتماً دست هاتون چرب باشه ولی از ریختن زیاد پودر شکر یا قند اجتناب کنین چون اگر زیادی به خورد خمیر بدین کار باهاش سخت میشه و قابل برگشت نیست.

وقتی خمیر کاملاً یکدست رنگ شد، اون رو به شکل یک استوانه با قطر دلخواهتون در بیارین. اینجا قطر استوانه حدوداً 6 سانتی متر.

خمیر یکدست شده و فرم گرفته

خمیر یکدست شده و فرم گرفته

برای مرحله بعدی، مقداری از خمیر سفید رو جدا می کنیم ورز می دیم و به کمک وردنه به صورت یک نوار که از ارتفاع و محیط استوانه بزرگتر باشه در میاریم. سپس با خط کش فلزی اندازه دقیق ارتفاع رو در طول خمیر علامت می زنیم و بعد با کمک کاتر یا چاقو برش می زنیم.

اندازه زدن خمیر قسمت سفید رنگ با خط کش

اندازه زدن خمیر قسمت سفید رنگ با خط کش

نکات کار با فوندانت و استفاده از آب به عنوان چسب

وقتی کار بریدن قسمت های اضافه خمیر به اتمام رسید، استوانه رو روی ابتدای نوار سفید رنگ قرار بدین و دور استوانه رو با قلم موی آغشته به آب کمی مرطوب کنین. اگر به یاد داشته باشین قبلاً توضیح دادم بودم که یکی از دشمن های فوندانت آب هست که اینجا به عنوان چسب ازش استفاده می کنیم. آب باعث چسبناک شدن خمیر و دفرمه شدنش میشه.

اگر قطرات آب روی قسمت های دیگه فوندانت ریخت، با پودر نشاسته ذرت اون رو خشک کنین.

چسباندن فوندانت با قلم مو و آب

چسباندن فوندانت با قلم مو و آب

لایه سفید رنگ رو تا انتها دور استوانه قرمز می پیچیم و در انتها با دست کمی بهش فشار می دیم تا کاملاً به هم فیکس بشن و مرحله دوم رو به پایان می رسونیم.

فیکس شدن لایه سفید به استوانه قرمز

فیکس شدن لایه سفید به استوانه قرمز

برای مرحله بعدی، قراره پوست هندوانه رو آماده کنیم.پس دوباره یک مقدار خمیر رو جدا می کنیم، ورز می دیم و رنگ می کنیم. دقیقاً مثل مرحله اول

پس با خلال مقداری رنگ سبز رو به خمیر آغشته می کنیم و بعد کاملاً یکنواخت می کنیم.

رنگ کردن خمیر سبز برای پوست هندوانه

رنگ کردن خمیر سبز برای پوست هندوانه

حالا دوباره مرحله دوم رو تکرار می کنیم. یعنی خمیر رو به صورت نوار باز می کنیم، اندازه می زنیم، کات می کنیم، با آب مرطوب می کنیم و نهایتاً رول می کنیم.

رول کردن لایه سبز رنگ

رول کردن لایه سبز رنگ

بعد از این مرحله خمیر رو کمی به حال خودش میذاریم تا خودش رو بگیره. برای سریع تر انجام شدن این مرحله می تونین اون رو داخل یخچال برای یک ربع قرار بدین. سپس خارج کتید و ضخامت مورد نظرتون رو برش بزنین.

برش زدن خمیر

برش زدن خمیر

هندوانه ما تقریبا آماده است. حالا بنا به نظر خودتون اون رو نیم یا چهار قاچ کنین و با استفاده از ماژیک خوراکی سیاه یا چیپس شکلاتی، دانه های هندوانه رو روی اون قرار بدین. برای چسباندن چیپس ها از قلم مو و آب استفاده کنین.

اضافه کردن دانه های هندوانه

اضافه کردن دانه های هندوانه

هندوانه های شیرین تر از قندمون آماده شدن. اون ها رو به شرط چاقو امتحان کردین :) برای استفاده اجازه بدین تا کاملاً خشک بشن و بعد برای مونتاژ رو کیک و یا کاپ کیک هاتون ازشون استفاده کنین.

هندوانه فوندانتی آماده

هندوانه فوندانتی آماده

ویژگی های و میزان کالری فوندانت

شاید براتون جالب باشه که بدونین انرژی غذایی در هر 100 گرم فوندانت، 373 کالری هست.

از مزیت ویژه فوندانت می توان به رنگ پذیری و شکل دهی آسون و همچنین ماندگاری طولانی در مقابل فاسد شدن اشاره کرد.

از کاپ کیک موکا که مدتی پیش آموزش دادم میتونید برای این تزیین زیبا استفاده کنید. امیدوارم ایده جالبی برای یلدای امسالتون باشه.

تزیین با فوندانت به شکل هندوانه

تزیین با فوندانت به شکل هندوانه

 

4/5 - (20 امتیاز)