پیله آ گیاهی چند ساله و همیشه سبزه که تا 30سانتی متر رشد میکنه. توپی شکل میشه و زینت خاصی به محیط میده. گیاهی که به چهار یا پنج سال زمان نیاز داره تا به رشد مطلوب و مورد نظر برسه. برگهای بیضی سبز و نقره ای اون جذابیت بسیار زیادی داره و علت نام گذاری اون به نام گیاه آلومینیومی همین رنگ سبز و نقره ای برگهای اونه. در اینجا در مورد روش نگهداری این گیاه زیبا بیشتر توضیح میدم.

این گیاه زیبا در فواصل معینی از رشدش و معمولا در فصل تابستان به گل میشینه. گلهای کوچک و زیبا به رنگ سفید. این گلها اصلا جنبه زینتی نداره و فاقد هر بو و عطری هست. علاقمندان به این گیاه, پیله آ رو صرفا برای زیبایی برگهای اون نگهداری میکنند.

به گل نشستن پیله آ

به گل نشستن پیله آ

از نکات قابل توجه در مورد این گیاه باید بگم که اگر متوجه شدید گیاهتون ضعیف شده و نیاز به تغذیه مصنوعی داره٬ میتونید کود مورد نیاز این گیاه رو به میزان 3 گرم در لیتر و هرهفته یکبار از فروردین تا مهرماه مورد استفاده قرار بدید .

دارندگان و علاقه مندان به گل و گیاه پیله آ رو گیاهی میشناسد که نگهداری از اون راحت و آسونه. من هم این موضوع رو قبول دارم اما به شرطی که شرایط نگهداری از اونو بخوبی بدونیم.

گیاه پیله آ

گیاه پیله آ

نور مورد نیاز پیله آ

پیله آ گیاهی بسیااار خوش قلقه. گیاهی که در شرایط آپارتمانی بتونه دوام بیاره و رشد کنه حتما خوش قلقه. اما اگه بخوام بهترین شرایط نوری برای پیله آ رو بگم باید بگم که مکان سایه آفتاب بهترین شرایط نوری رو داره. یادتون باشه که پیله آ از نور مستقیم آفتاب متنفره و تحت تاثیر نور مستقیم آفتاب پیله آ حتما خواهد سوخت. پس پیله آ رو در معرض نور قرار ندید.

گیاه پیله آ

گیاه پیله آ

جنس خاک مطلوب برای پیله آ

بهترین و مطلوب ترین خاک برای این گیاه خاک هلندی مرطوبه ( خاک هلندی : خاکی متشکل از کوکوپیت٬ پرلیت و پیت ماس ) البته با زهکشی مناسب. این گیاه زیبا برخلاف ظاهر بسیار شکننده و تردی که داره گرما دوسته اما اصلا نمیتونه سرما رو تحمل کنه. منظور من از گرما دمای بالا و گرمای گلخانه ای هست نه داغی آفتاب تابستان. با وجود گرما مشخصه که باید خاک این گیاه هم مرطوب باشه. پس همیشه خاک گیاه رو مرطوب نگه دارید و غبارپاشی رو روزانه انجام بدید. این گیاه تا زمانی که تحت شزایطی علفی و دراز نشه نیازی به هرس کردن نداره.

میزان آبدهی به پیله آ

همونطوری که گفتم باید خاک پیله آ همیشه مرطوب باشه پس خاک گیاه رو چک کنید و قبل از خشک شدن سطح خاک به گیاه آب بدید. در ضمن غبار پاشی روزانه رو فراموش نکنید.

بعضی از اوقات لکه هایی  روی برگهای پیله آ مشاهده میشه که دلیل این اتفاق اشتباهات و عادات غلط خود ماست. اولین دلیل استفاده از براق کننده های مصنوعی و شیمیایی هست که روزنه های گیاه رو با مواد روغنی پر میکنه و باعث میشه گیاه اجازه تنفس رو نداشته باشه. دومین دلیل غبار پاشی های ناصحیح گیاه هست. درسته پیله آ غبار پاشی رو دوست داره اما اگر غبار پاشی رو روی گیاهی که زیر نور مستقیم که البته برای گیاه مضر هست انجام بدید٬ آبها بجای رطوبت رسانی مثل ذره بین عمل میکنند و در آخر گیاه رو پر از لکه میکنند.

خاک مخصوص برای کاشت و پرورش و قلمه گیری گیاه پیله آ

خاک مخصوص برای کاشت و پرورش و قلمه گیری گیاه پیله آ

نکات مربوط به نگهداری پیله آ

  • اگر دیدید که برگهای گیاهتون تغییر رنگ داده و سیاه رنگ شده اینو بدونید که گیاهتون سردش شده.
  • اگر گیاه رو در شرایط کم نور قرار بدید گیاه شما بصورت علفی رشد میکنه. در واقع ساقه ها و شاخه های گیاه دراز و باریک میشن و برگها از هم فاصله میگیرن.
  • اگر برگهای گیاهتون خمیده شد بدونید که در آبپاشی و غبارپآشی کم کاری داشتید و گیاه شما تشنه هست.
استفاده از خاک نادرست برای پیله آ

استفاده از خاک نادرست برای پیله آ

اگه شما هم مثل من گلهاتونو مثل بچه هاتون دوست دارید پس باید متوجه تغییرات گلهاتون هم باشید. اگر برگهای جدید بوجود آمده ی پیله آ ریز و کوچک هستن باید به ریشه گیاهتون سر بزنید اما اگر گیاهتون متراکم بود باید گلدان گیاه رو تعویض کنید.

تعویض گلدان پیله آ

تعویض گلدان پیله آ

راه های تکثیر گیاه پیله آ

مثل خیلی از گیاه های دیگه پیله آ رو میشه به دو روش قلمه و پاجوش تکثیر کرد.

برای تکثیر به روش قلمه گیری٬ ار ساقه های بلند تر گیاه قلمه های 8 الی 10سانتی متری بگیرید. برگهای پایینی ساقه رو بگیرید و ته ساقه رو به هورمون ریشه زایی بزنید و بعد از اون در خاک مخصوص بکارید. یادتون باشه رطوبت خاک رو حفظ کنید.

اما برای تکثیر به روش پاجوش٬ از بغل گیاه پاجوش رو به همراه ریشه بیرون بیارید و در گلدان مورد نظرتون بکارید.

جدا کردن پاجوش برای تکثیر در زمان تعویض گلدان

جدا کردن پاجوش برای تکثیر در زمان تعویض گلدان

تعویض گلدان و تکثیر پیله آ

تعویض گلدان و تکثیر پیله آ

4.1/5 - (41 امتیاز)