امروز براتون از گیاهی میگم که بدون شک باب طبع خیلی از شماهاست. گیاهی سبز با برگهای چرمی و براق. اگه به دنبال یک گیاه آپارتمانی و بسیار مقاوم هستید بهتون پیشنهاد میکنم زاموفیلیا رو تهیه کنید و در بین گیاهانتون قرار بدید و در منزلتون از زیبایی بی نطیرش لذت ببرید.

زاموفیلیا گیاهیه که کشتن و از بین بردنش سخت تر از نگهداری از اونه. گیاهی بسیار زیبا و صد در صد آپارتمانی. پس برای شناخت بهتر برای نگهداری و پرورش این گیاه با من همراه باشید.

زاموفیلیا

زاموفیلیا

معرفی ویژگی های زاموفیلیا

زاموفیلیا ها گیاهانی هستند با ریزوم ها و غده های متراکم. این ریزوم ها همان ساقه های زیر زمینی و پیاز مانند گیاه هستند که  ریشه گیاه رو تشکیل میدن. با رشد بیشتر ریزوم ها در خاک، جوانه ها و پاجوش های جدیدی بوجود میان.

 

زاموفیلیای زیبا با برگهای چرمی

زاموفیلیای زیبا با برگهای چرمی

ریزوهای زاموفیلیا

ریزوم های زاموفیلیا

زاموفیلیا گیاهی همیشه سبزه و در برابر تنش های محیطی بسیار مقاومه. منظورم از تنش های محیطی، عدم وجود نور کافی و آبدهی به موقع هست. همونجوری که در ابتدا گفتم خشک کردن این گیاه به مراتب از نگهداریش سختتره. برگهای زیبای زاموفیلیا دلیل اصلی محبوبیت این گیاهه .

پاجوش زیبای زاموفیلیا

پاجوش زیبای زاموفیلیا

نور مورد نیاز زاموفیلیا

بدون شک هر گیاهی در شرایط نور گیر رشد بهتری خواهد داشت، اما زاموفیلیا گیاهیه که به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز داره. با این حال میتونه به راحتی در سایه و محیط کم نور هم دوام بیاره. پس برای زندگی، نگهداری و پرورش در آپارتمانهای کم نور گزینه فوق العاده مناسبیه.

نگهداری از زاموفیلیا در محیط اپارتمانی

نگهداری از زاموفیلیا در محیط اپارتمانی

خاک مناسب برای زاموفیلیا

خاک مورد نیاز این گیاه خاکی سبک با زهکش مناسبه. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، مخلوطی از خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت هست (برای آشنایی با این خاک ها روی این لینک کلیک کنید). اگه علاقه دارید زاموفیلیاتونو تقویت کنید میتونید سه یا چهار ماه یکبار به اون کود تقویتی 20_20_20 البته با نصف غلظت معمول رو بدید.

میزان آبیاری مورد نیاز زاموفیلیا

زاموفیلیا هم مثل سانسوریاها کم آبی و خاک خشک رو به ابیاری زیاد و غرقابی ترجیح میده. آبیاری زیاد به زاموفیلیا باعث میشه ریزوم ها و ریشه های گیاه به مرور لهیده بشن و بعد از چند روز برگهای گیاه زرد بشه وگیاه بطور کامل از بین بره.

شاید براتون این سوال پیش اومده باشه که گیاه شما چه زمانی به آبدهی نیاز داره؟ شما میتونید انگشت اشاره دستتون رو با فاصله از ریزوم ها تا عمق پنج سانتی متری خاک فرو ببرید، در صورت خشک بودن عمق خاک گیاه شما به ابدهی نیاز داره. اما اگر انگشت شما رطوبت نسبی رو لمس کنه به آبدهی نیازی نیست.

اما اگر دوست دارید به گیاهتون بصورت روزشمار آب بدید بهترین زمان ممکن هر ده روز یکبار هست.

نحوه تعویض گلدان زاموفیلیا

تعویض گلدان این گیاه هم کار ساده ای هست که در ادامه با نکاتش توضیح خواهم داد.

زاموفیلیای همیشه سبز

زاموفیلیای همیشه سبز

گلدان زاموفیلیا رو برگردونید، با دست مخالف چند ضربه پیاپی به کف گلدان وارد کنید، تا زمانی که گیاه بصورت قالبی به دست شما منتقل بشه. خاک های اضافی گیاه رو تا جای ممکن بردارید. مواظب باشید به ریزوم های زاموفیلیا آسیبی وارد نشه. گلدان با زهکش مناسبی رو انتخاب کنید.

گلدان رو برگردونید و چند ضربه به کف گلدان بزنید

گلدان رو برگردونید و چند ضربه به کف گلدان بزنید

گیاه رو قالبی برون بیارید

گیاه رو قالبی برون بیارید

خاک های اطراف ریزوم هارو بردارید

خاک های اطراف ریزوم هارو بردارید

در این مرحله شما میتونید به وسیله ریزوم ها گیاه رو به دو یا چند قسمت در گلدانهای مختلف تکثیر کنید .

تکثیر بوسیله ریزوم ها

تکثیر بوسیله ریزوم ها

اگر زهکش گلدان شما هم مثل گلدان من کمی باز هست (سوراخ های زیر گلدان که به منظور خارج کردن آب اضافی است را زهکشی میگویند) میتونید مثل من از تیکه ای ذغال استفاده کنید تا خاک و آب زیادی رو در موقع آبدهی از دست ندید. روی ذغال مقداری از خاک برگ بریزید گیاه رو آروم به گلدان جدید منتقل کنید و اطراف گیاه رو مخلوطی از خاک برگ مرغوب و کوکوپیت بریزید و کمی با انگشت خاک رو فشرده کنید.

مقداری ذغال روی زهکش کف گلدان قرار بدید

مقداری ذغال روی زهکش کف گلدان قرار بدید

بعد از خاک ریزی کف گلدان گیاه رو منتقل کنید و اطرافش رو با خاکبرگ پر کنید

بعد از خاک ریزی کف گلدان گیاه رو منتقل کنید و اطرافش رو با خاکبرگ پر کنید.

در مطلب بعدی در مورد قلمه برگ زاموفیلیا و تکثیرش صحبت میکنیم.

4/5 - (201 امتیاز)