رهوئو یا موسی در گهواره گیاهی بسیار زیبا با نگهداری آسونه که طرفداران زیادی داره، ساقه ی زیر زمینی داره و بدون ساقه س. به دلیل وضعیت خاص قرارگیری گل ها در میون برگ ها حتی در انگلیسی هم بهش موسی در گهواره گفته میشه اما نام علمیش رهوئو هستش. معیار زیبایی این گیاه گل هاش نیست بلکه برگ های بسیار زیبا با نوارهای سبز و بنفشه که زیبایی چشم گیری بهش میده. این گیاه مناسب برای کاشت در گلدونه و یه گیاه آپارتمانی محسوب میشه.

رهوئو

رهوئو

نور مناسب برای رهوئو یا موسی در گهواره

گیاهان با برگ های رنگی نور بیشتری نسبت به گیاهان برگ سبز احتیاج دارن تا بتونن رنگ برگشونو حفظ کنن، این عامل در مورد رهوئو هم صدق میکنه و بسیار گیاه نوردوستیه. البته به این معنی نیست که گیاهو در معرض مستقیم نور آفتاب به ویژه در ساعات و فصول گرم سال قرار بدین چون در این صورت برگ هاش دچار سوختگی میشه، نوک و حاشیه ی برگ ها به رنگ قهوه ای در میان. بهترین مکان برای قراردهی این گیاه پشت پنجره ی نورگیر یا نیم سایه س.

اگه گیاهتون نور کافی دریافت نکنه بعد از گذشت چند هفته میبینید که رنگ های بنفشش کمرنگ شده و رشد طولی پیدا کرده، همچنین دیگه اون جذابیت و زیبایی قبلی رو نداره و حتی ممکنه ظاهر ضعیفی پیدا کنه.

آب مورد نیاز رهوئو

نسبت به خشکی تا حدودی مقاومه و این یعنی که خاک خیس و غرقابی رو نمیپسنده پس فکر نکنید که اگه بهش آب بیشتری بدید در حقش لطف کردید و شاداب تر میشه بلکه با این کار گیاهتونو نابود می کنید. باقی موندن آب در اطراف ساقه ها باعث میشه که برگ ها زرد بشن و به تدریج دچار پوسیدگی و بیماری های قارچی بشن. در نتیجه بهترین زمان برای آبیاری بعد از خشک شدن سطح خاکه، اول خاکو با دستتون لمس کنید و اگه رطوبت زیادی احساس نکردید به گیاهتون آب بدید. خشکی دادن بیش از حد هم باعث سوختگی و خشک شدن برگ ها میشه.

آبیاری رهوئو

آبیاری رهوئو

 آبیاری درست و به موقع باعث رشد و شادابی گیاهتون میشه. حواستون باشه موقع آبیاری روی برگ ها به ویژه در حضور نور خورشید آب نپاشید چون باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها میشه.

دمای مناسب رهوئو یا موسی در گهواره

بهترین رشد رو در دمای حدود 25 درجه داره اما دمای بالاتر رو هم میتونه تحمل کنه و در چنین شرایطی حواستون به آبیاریش باشه تا زیادی خشکی نکشه. نسبت به سرمای هوا حساسه، گیاهو در فصل سرد از سرما محافظت کنید. البته تا دمای نزدیک صفر درجه رو میتونه تحمل کنه اما برگ هاش سیاه و نرم میشن. در نتیجه بهتره در دمای کمتر از 15 درجه قرار نگیره.

برای گیاه رهوئو از چه خاکی استفاده کنیم؟

خاک یکی از عوامل مهم در رشد این گیاهه. برای گیاه بستری فراهم کنید که زهکشی بالایی داشته باشه و بتونه به خوبی آبو از خودش عبور بده تا باعث پوسیدگی و از بین رفتنش نشه. میتونید به خاک باغچه مقداری پرلیت و پیت ماس و یا خاک برگ اضافه کنید، این ترکیبات باعث سبک شدن خاک میشن و مواد آلی رو در اختیار گیاه قرار میدن.

برای این گیاه هرگز از خاک های سنگین به تنهایی استفاده نکنید.

خاک رهوئو

خاک رهوئو

این گیاه به کوددهی زیادی احتیاج نداره اما اگه دیدید گیاهتون رشد خوبی نداره از کود های کامل با فرمول10-10-10ماهی یک بار در بهار و تابستون استفاده کنید.

تکثیر رهوئو به  چه صورت هست؟

این مژده رو بهتون بدم که با خرید یه گلدون به سرعت صاحب چندین گلدون میشین و میتونید این گیاهو مهمون خونه ی عزیزانتون کنید. همونطور که گفتم سرعت تکثیر بالایی داره و از اطراف گیاه پاجوش هایی اضافه میشه که شما هم میتونید پاجوش ها رو به آرومی جدا کنید و در گلدون جداگانه ای قرار بدین، هم زمانی که گیاه گلدونو کاملا پر کرد از طریق تعویض گلدون و تقسیم بوته این کارو انجام بدید.

برای جدا کردن پاجوش ها کافیه به آرومی بکشید تا با ریشه از خاک در بیاد.

تکثیر رهوئو

تکثیر رهوئو

 

پاجوش رهوئو

پاجوش رهوئو

4.1/5 - (18 امتیاز)