چمن هلکسین گیاهیه که شاید اونو با اسم های متفاوتی بشناسید. اسم هایی مثل اشک نوزاد، چمن عروس و یا خزه ایرلندی که البته یکی دو مدل گیاه دیگه هم هستن که با نام چمن عروس و خزه ایرلندی شناخته میشن و تفاوت اینهارو شما با شناخت صحیح از گیاه میتونید متوجه بشید. البته که هر کدوم از این اسامی با ظاهر زیبا و خاص این گیاه هارمونی دارن.

چمن هلیکسون

چمن هلکسین

چمن هلکسین گیاهی بسیار لطیف و ظریف و رونده که میتونه در مدت زمان کوتاهی تمام سطح خاک بسترش رو بپوشونه.

هلکسین همیشه زیبا و حساس در فصل خاصی از رشدش که معمولا فصل تابستان هست به گل میشینه. گلهایی صورتی _ سفید و بسیار زیبا. این گیاه عنوان زینتی داره و برای نگهداری در منزل مورد بسیار خوبیه. هلکسین گیاهیست که میتونه در محیط های آپارتمانی هم رشد کنه به شرطی که نور مناسب رو داشته باشه. که این نور مناسبش شامل پنجره های شمالی هم میشه. یکی از خوبی های هلکسین اینه که میتونید از اون هم در ساخت تراریوم و هم روی سطح خاک گلدان بن سای استفاده کرد .

تراریوم کوچک هلیکسون

تراریوم کوچک هلکسین

میزان آبیاری مورد نیاز چمن هلکسین

خاک بستر این گیاه باید همیشه مرطوب باشه. این به معنای غرق آبی خاک گیاه نیست. شما میتونید با آبپاشی و غبار پاشی منظم و مداوم گیاه و آبدهی دو الی سه بار در هفته شرایط مطلوب رو برای هلکسین فراهم کنید. در صورت غرق آبی خاک هلکسین ریشه های ظریف گیاه پوسیده میشه و باعث لهیده شدن و همینطور از بین رفتن هلکسین خواهد شد . اما برعکس اگر خاک گیاه خشک باشه، رنگ برگهای گیاه قهوه ای میشه و گیاه به سرعت خشک و خراب خواهد شد. این گیاه به رطوبت محیط هم نیاز داره که شما میتونید با غبار پاشی گیاه مخصوصا با فاصله رطوبت محیط رو هم حفظ کنید( برای هلکسین غبارپاشی بهتراز آبپاشی هست به دلیل اینکه با فشار آب حاصل از آبپاشی تارهای نازک گیاه به هم میپیچن وگره میخورن که این شکل ظاهری گیاه رو نازیبا میکنه )

نمای نزدیک از برگهای زیبای هلیکسون

نمای نزدیک از برگهای زیبای هلکسین

نور مورد نیاز هلکسین

هلکسین معمولا مکان روشن رو به مکان کم نور ترجیح میده اما در مقابل نور مستقیم آفتاب هم هیچ دوامی نداره و با تابش نور مستقیم آفتاب به این گیاه، بسرعت غیر قابل باوری برگ های گیاه قهوه ای رنگ و سوخته خواهد شد و اگر برعکس مکان قرار گیری گلدان هلکسین کم نور باشه گیاه رنگش رو از دست میده و بصورت علفی رشد میکنه و دیگه زیبایی ظاهر رو نداره. این گیاه هیچ مقاومتی در برابر هوای گرم تابستان و هوای سرد زمستان نداره و بطور دائمی مهمان محیط داخلی منزلتون هست.

رشد خوب هلیکسون ها در شرایط مناسب نوری

رشد خوب هلکسین ها در شرایط مناسب نوری

خاک مناسب برای هلکسین

خاک مورد نیاز و مناسب برای هلکسینمیتونه هر ترکیبی از خاک باشه بشرط اینکه زهکش مناسب رو داشته باشه. اما من برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ، مقداری ماسه، کوکوپیت و پرلیت و همینطور پیت ماس برای ریشه زایی بیشتر و اسیدی شدن خاک استفاده میکنم . ( بهتره که بدونید هلکسینها خاک اسیدی رو به خاک قلیایی ترجیح میدن که در این باره مطلب خواهم گذاشت)

خاک مناسب هلیکسون

خاک مناسب هلکسین

نحوه تکثیر هلکسین و تعویض گلدان

بهترین راه برای تکثیر هلکسین خوابانیدن اون هست که در مطلب جداگانه ای بطور مفصل درباره تکثیر به این روش براتون توضیح خواهم داد. اما شما برای اینکار میتونید به آرامی و با دقت گیاه رو به سمت خاک بستر متمایل کنید تا زمانی که ساقه ی گیاه روی خاک خوابانیده بشه , بعد از مدت کوتاهی به دلیل داشتن پیت ماس در نوع خاک گیاه , گیاه ریشه دار خواهد شد و شما میتونید همون قسمت رو به گلدان جدید منتقل کنید.

گلدان مناسب و خاک مورد نیاز رو تهیه کنید

گلدان مناسب و خاک مورد نیاز رو تهیه کنید

گیاه رو با ضربات دست به کف گلدان از گلدان فعلی خارج کنید . خاک های پایین گیاه رو جداکنید و به گلدان جدید منتقل کنید .

گیاه رو با ضربات دست به کف گلدان از گلدان فعلی خارج کنید . خاک های پایین گیاه رو جداکنید و به گلدان جدید منتقل کنید .

گلدان بزرگتری رو برای تکثیر انتخاب کنید تا بتونید به روش خوابانیدن گیاه رو تکثیر کنید

گلدان بزرگتری رو برای تکثیر انتخاب کنید تا بتونید به روش خوابانیدن گیاه رو تکثیر کنید

4/5 - (12 امتیاز)