یه مدت پیش که پستی مربوط به این سس با عنوان پاستای مرغ و پستو گذاشته بودم نقد هایی به رنگ سس پستوی اون پاستا کردن دوستان و اینکه چرا سس پستو شبیه مرغ ترش شده، حتی بعضیا گفتن شبیه قرمه سبزیه! خلاصه بحث جالبی بود که به نظرم رسید خوبه یکم بیشتر در مورد این سس و عوامل موثر بر رنگ و بافتش توضیح بدم. حتما هم میدونید که من متخصص نیستم توی این زمینه و صرفا تجربه و مطالعه شخصیم رو با شما به اشتراک میذارم.

سس پستوی سنتی از چه موادی تشکیل شده؟

سس پستویی که به طور سنتی در ایتالیا تهیه میشد چندتا ویژگی و یه دستور ویژه و بومی داشت و داره… مواد اصلیش از دانه ی کاج+ریحان+سیر+ پنیر پارمزان 30 ماهه+پنیر پکورینو ساردو (فقط توی ایتالیا یافت میشه) +نمک دریا+روغن زیتون بکر تشکیل شده.

بافت سس پستوی اصیل چطوریه؟

برای اینکه به بافت اصلی سس پستو دست پیدا کنیم لازمه که هاون سنگی داشته باشیم و مواد رو برای مدت طولانی و با صبوری توی هاون بکوبیم? و چون ما اونقدر صبور نیستیم از انواع بلندر استفاده می‌کنیم که خودش باعث تغییر در بافت و رنگ پستو میشه?

سس پستو اصیل

سس پستو اصیل

بهترین جایگزین های دانه کاج در سس پستو

همچنین دسترسی ما به دونه ی کاج خیلی زیاد نیست و همین موضوع باعث میشه از آجیل یا دانه های دیگه استفاده کنیم. رایج ترین جایگزین برای دانه ی کاج توی سس پستو در جهان گردو هست. از بادام هم میشه به عنوان جایگزین استفاده کرد، گاها از بادام زمینی هم استفاده میشه. هرکدوم از این دانه ها میزان چربی و بافت متفاوتی دارن که در نتیجه نهایی پستو تاثیرگذار هست.

ریحان، خوش عطر و طعم دهنده

ریحانی که در پستوی اصل استفاده میشه ریحان ایتالیایی هست که ما ورژن بومی خودمون رو جایگزینش میکنیم. حتی در بعضی کشور ها سبزی دیگه ای جایگزین میشه. مثلا میخوندم که در مکزیک از گشنیز برای پستو استفاده میشه!

پستو ایتالیایی

پستو ایتالیایی

ریحان سبزی حساسی هست و وقتی برش میخوره، رنگش تیره میشه، حالا فکر کنید وقتی ریحان رو کاملا خرد میکنید چقد میتونه آسیب پذیر بشه، اضافه کردن سریع روغن زیتون میتونه بهش کمک کنه تا تغییر رنگ کمتری داشته باشه.

سس پستو با بادام

با همه این موارد، پستوی پست قبل رو من با گردو درست کردم و مخلوط کن من موادش رو تا حدی درشت خرد کرد، امروز با بادام درختی پوست کنده درستش کردم و با بخش آسیاب غذاسازم کاملا میکس و یکدستش کردم… به همین دلیل بافت و رنگش خیلی با قبلی متفاوت شد… جدای از شوخی هایی که توی دایرکت و استوری کردیم، دلیل بر اشتباه بودن روش نیست، فقط متفاوت هستن? و همونطور که گفتم ورژن اصلیش در هاون کوبیده میشه و بافتی متفاوت از این دو داره.

سس پستو با بادام

سس پستو با بادام

روش نگهداری طولانی مدت از سس پستو

برای نگهداری از سس ‌پستو، توی ظرف شیشه ای در دار بریزید، روش یه لایه روغن زیتون بریزید(هم نزنید) و درش رو کیپ کنید. یه هفته توی یخچال و تا دو ماه توی فریزر مثل روز اول با کیفیت خواهد بود?

3.8/5 - (5 امتیاز)