گیاه پاپیتال به دلیل شکل زیبای برگاش و حالت رونده و آویزی که داره جلب توجه میکنه و به اسم پیچک یا عشقه هم شناخته میشه. مناسب برای زیباسازی فضای سبز به ویژه برای دیوارها و سردرهاست. چون رشد سریعی داره و جلوه ی زیبایی به دیوار میده. مخصوصا اگه دیوارها به دلیل گذشت زمان ظاهر نامناسبی پیدا کرده باشن میتونید با این ایده دیوار سبز و متفاوتی داشته باشین. برای کاشت در گلدان های آویز در فضای باز این گیاهو پیشنهاد میکنیم چون جزء گیاهان همیشه سبز محسوب میشه و میتونید تمام سال از زیباییش لذت ببرید.

گیاه پاپیتال

گیاه پاپیتال

نور مناسب پاپیتال

این گیاه در اصل مناسب فضای بازه و بهترین رشد رو زمانی داره که چند ساعت نور مستقیم آفتاب رو دریافت کنه. به ویژه اگه از نوع ابلق باشه به نور بیشتری نسبت به انواع سبز احتیاج داره و در غیر این صورت حالت ابلق خودش رو از دست میده و به رنگ سبز درمیاد. میشه از این گیاه در محیط اتاق هم نگهداری کرد به شرطی که پنجره ی نورگیر داشته باشه و چند ساعت نور مستقیم دریافت کنه ولی اگه چنین شرایطی براش فراهم نشه گیاه رشد نمیکنه و دچار ریزش برگ میشه.

آبیاری پاپیتال

پاپیتال اگه در باغچه کاشته بشه، گیاهان مسن تاحدودی  نسبت به خشکی مقاومن اما اگه گیاه جوونه و یا تو گلدون کاشته شده، خاک تاحدودی مرطوب رو میپسنده و بهتره خشکی نکشه تا برگ ها شاداب باقی بمونن. در صورتی که زیاد خشکی بکشه برگ ها شفافیت خودشونو از دست میدن و دچار سوختگی میشن. آبیاری بیش از حد باعث میشه که گیاه دچار بیماری های قارچی بشه و لک های قهوه ای رو برگ ها ایجاد بشه. بهترین زمان آبیاری بعد از خشک شدن سطح خاکه.

آبیاری پاپیتال

آبیاری پاپیتال

عشقه گیاهی رطوبت دوسته و در آب و هوای مرطوب رشد بهتری داره. به همین منظور در روزهای گرم اما زمانیکه آفتاب شدید نیست برگ هاشو با آب اسپری کنید. اگه در گلدون کاشته شده از زیرگلدونی آب و سنگریزه استفاده کنید به طوریکه گلدون روی سنگ قرار بگیره و کفش با آب در ارتباط نباشه.

دمای مناسب پاپیتال:

دماهای مختلفی رو میتونه تحمل کنه اما بهتره که دما از صفردرجه کاهش پیدا نکنه همچنین در هوای خیلی گرم اگه خشکی بکشه برگ ها دچار سوختگی میشن و در این حالت باید به آبیاریش دقت بشه.اما دمای 25-18درجه بهترین دما برای نگهداری این گیاهه.

دمای پاپیتال

دمای پاپیتال

خاک مناسب پاپیتال

نسبت به خاک سختگیر نیست و خاک های مختلفو تحمل میکنه اما هرچقدر خاک سبکتر باشه و موادغدایی بیشتری داشته باشه قطعا رشد بهتری هم خواهد داشت. در نتیجه استفاده از کود پوسیده ی دامی یا خاک برگ در بسترش میتونه خیلی مفید باشه. برای سبکتر شدن خاک میتونید به خاک باغچه مقداری شن یا پیت ماس اضافه کنید.

کوددهی پاپیتال

اگه گیاهتون خاک قوی داشته باشه نیازی به کود پیدا نمیکنه اما اگه رشدش متوقف شد میتونید در فصل بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی ماهی یک بار استفاده کنید.

تکثیر گیاه پاپیتال

از طریق قلمه ی ساقه به راحتی تکثیر میشه. کافیه در فصل بهار یا تابستان قلمه ای تهیه کنید که زیاد بلند نباشه یعنی حدود20-15سانتی متر باشه و اگه تعداد برگ ها زیاده برگ های اضافی رو حذف کنید تا ریشه زنی بهتر اتفاق بیافته.

قلمه پاپیتال

قلمه پاپیتال

قلمه رو در بستری مناسب و سبک مثل شن یا پرلیت و پیت ماس قرار بدید تا پوسیده نشه و از بین نره. تا زمانی که ریشه زنی صورت بگیره بسترو مرطوب نگه دارید و حتی میتونید روشو با پلاستیک بپوشونید تا رطوبت بیشتری داشته باشه.

نکته:

هرس کردن گیاه باعث رشد شاخه های جانبی و بوته ای شدن گیاهتون میشه.

4.1/5 - (74 امتیاز)