شبدر بنفش گیاهی آپارتمانی و زیبا که به دلیل رنگ بنفش و حالت پروانه ای برگ ها طرفداران زیادی داره، گل های ریز زیبایی هم تولید میکنه که جذابیتشو دو چندان میکنه، نگهداری آسونی داره و محاله جایی باشه و کسی جذب این همه زیبایی نشه. برگ هاش به نور واکنش نشون میده یعنی در حضور نور باز و در نبود یا کمبود نور بسته میشه. در ادامه روش نگهداری از این گیاه رو میتونید بخونید.

نور مورد نیاز شبدر بنفش

گیاهان با برگ های رنگی نور بیشتری نسبت به گیاهان برگ سبز احتیاج دارن تا بتونن رنگ برگشونو حفظ کنن، بسیار گیاه نور دوستیه. البته به این معنی نیست که گیاهو در معرض مستقیم نور آفتاب به ویژه در ساعات و فصول گرم سال قرار بدین چون در این صورت برگ هاش دچار سوختگی میشه، نوک و حاشیه ی برگ ها به رنگ قهوه ای در میان. بهترین مکان برای قراردهی این گیاه پشت پنجره ی نورگیر یا نیم سایه س. البته حضور نور در صبح یا عصر براش مشکلی ایجاد نمیکنه و حتی میشه در فضای باز هم نگهداریش کرد به شرطی که در ساعات گرم روز سایه بان داشته باشه.

اگزالیس

اگزالیس

آبیاری گیاه شبدر بنفش

این گیاه به آبیاری زیاد حساسه چون پیاز داره و باقی موندن آب در اطراف پیاز باعث پوسیدگی و از بین رفتنش میشه در نتیجه بین دو آبیاری دقت کنید حتما سطح خاک خشک بشه بعد اقدام به آبیاری کنید. خشکی دادن بیش از حد به گیاه هم باعث سوختگی نوک و حاشیه برگ ها میشه. این گیاه دوره ی استراحت داره که معمولا زمستانه یا تابستانه س که در این حالت برگ ها ضعیف میشن و ممکنه فکر کنید که گیاهتون داره از بین میره اما اینطور نیست و در چنین وضعیتی برگ ها رو کف بر کنید و حدود یک ماه به گیاه استراحت بدید و در مکان خنک قرار بدید تا خودش شروع به جوانه زنی کنه. نیاز به رطوبت زیاد نداره در نتیجه نیازی به غپارپاشی نیست و این عمل باعث میشه که لکه آب روی برگ ها باقی بمونه و دیگه شفافیت و خوش رنگی قبل رو نداشته باشه.

دمای نگهداری شبدر بنفش

هوای خنک رو میپسنده اما تا دمای 27درجه رو هم تحمل میکنه و در هوای گرم باید حواستون به آبیاری باشه تا گیاه خشکی نکشه، در هوای گرم گیاه وارد فاز استراحت یا رکود میشه. در هوای سرد هم قرارش ندید تا دچار یخ زدگی و پوسیدگی نشه.

دمای نگهداری اگزالیس

دمای نگهداری اگزالیس

خاک مناسب شبدر بنفش

نسبت به خاک سختگیر نیست و خاک های مختلفو تحمل میکنه اما هر چقدر خاک سبکتر باشه و موادغدایی بیشتری داشته باشه قطعا رشد بهتری هم خواهد داشت. در نتیجه استفاده از کود پوسیده ی دامی یا خاک برگ در بسترش میتونه خیلی مفید باشه. برای سبکتر شدن خاک میتونید به خاک باغچه مقداری شن یا پیت ماس اضافه کنید. از گلدون بزرگ برای کاشت استفاده نکنید و تا زمانی که ریشه و پیاز از گلدون بیرون نزده نیاز به تعویض گلدون نداره.

کوددهی گیاه شبدر بنفش

هر 6-4 هفته با کود مخصوص گیاهان زینتی تغذیه ش کنید تا رشد بیشتری داشته باشه اما در مصرف کود زیاده روی نکنید چون نتیجه ی عکس داره و منجر به نابودی گیاه میشه.

کوددهی اگزالیس

کوددهی اگزالیس

 

تکثیر گیاه شبدر بنفش

به مرور زمان پیاز ها اضافه میشن و با قرار دادنشون در گلدون جداگانه میتونید تکثیرش کنید و این عمل زمانی که گیاه در حالت استراحت یا رکود قرار گرفته انجام میشه، هنگام کاشت در گلدان بین هر پیاز چند سانتی متر فاصله بذارید.

تکثیر اگزالیس

تکثیر اگزالیس

3.4/5 - (12 امتیاز)