یکی از مشکلات رایجی که زندگی در آپارتمان ها برای پرورش گیاهان داره، کمبود نور کافی توی محیط خونه برای نگهداری و پرورش گل و گیاهه. البته این تصور هم برای خیلی ها وجود داره که همه ی گلها نیاز به نور زیاد و یا حتی نور مستقیم افتاب دارن که البته تصور اشتباهی هم هست. در واقع گیاهان زیادی وجود دارن که برای پرورش در محیط های کم نور عالی هستن. گیاه پوتوس یکی از این نوع گیاهان هست که در این مطلب در موردش بیشتر صحبت میکنیم.

بهترین گیاه برای نگهداری در آپارتمان

پوتوس رو میشه بهترین گیاه برای نگهداری در آپارتمان ها معرفی کرد. این گیاه نیاز زیادی به نور نداره و حتی از نور زیاد و مستقیم افتاب بیزاره. همچنین بسیار خوش قلق هست که برای پرورش در محیط کم نور آپارتمان عالیه.

پوتوس بهترین گیاه اپارتمانی

پوتوس بهترین گیاه اپارتمانی

نیاز پوتوس به نور

این گیاه نیاز نوری خیلی کمی داره، اما نوع ابلق این گیاه در شرایط پرنور تر رشد بهتری خواهد داشت. پوتوس برگ ساده رو میتونید در اتاق های بدون نورگیر و پنجره نگهداری کنید اما نوع ابلق پوتوس هر چقدر به پنجره جنوبی و منبع نور نزدیکتر باشه رشد و شادابی بهتری رو خواهد داشت. پس اگر منزلتون منبع نوری خوبی نداره پوتوس برگ ساده رو برای نگهداری انتخاب کنید.

پوتوس و نیازهای ان

پوتوس و نیازهای ان

آبیاری و غبار پاشی پوتوس

در فصل تابستان دوبار در هفته و در فصل زمستان یکبار در هفته به ابدهی نیاز داره. در صورت غبار پاشی های زیاد و رطوبت محیطی بالا، برگهای پوتوس بسیار پهن و درشت خواهند شد.این گیاه بی آبی رو به غرق آبی ترجیح میده.

رشد زیاد برگ پوتوس بر اثر رطوبت بالا

رشد زیاد برگ پوتوس بر اثر رطوبت بالا

خاک مناسب پوتوس

پوتوس به خاکی سبک نیاز داره که این خاک ترکیب شده از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه به نسبت های مساوی. البته برای تقویت خاک میتونید در تابستان ماهی یکبار و در زمستان سه یا چهار ماه یکبار کود مایع به خاک گلدونتون بدید.

تکثیر پوتوس چگونه است؟

برای تکثیر پوتوس باید با یک چاقو یا قیچی استریل شده و تیز، ده الی پانزده سانتی متر از انتهای ساقه گیاه رو ببرید و برای ریشه دار شدن به مدت ده روز تا دو هفته توی ظرف آب قرار بدید. البته یادتون باشه هر سه الی چهار روز آب ظرف رو عوض کنید. بعضی ها بر این باور هستند که یک حبه قند درون آب پوتوس به ریشه دار شدن هرچه زودتر گیاه کمک میکنه. البته برای ریشه دار کردن گیاه میتونید بعد از قلمه گیری، گیاه رو در کوکوپیت مرطوب هم قرار بدید.

روش تکثیرپوتوس

روش تکثیرپوتوس

مشکلات گیاه پوتوس

  • اگه برگهای پوتوس خمیده و خشک شدن، این از نشانه های تشنگی و دمای بالای محیطه. پس گیاه رو ابیاری کنید و دمای محیط رو پایین بیارید.
  • اگر گیاه بی جان و افتاده شده دلیل ان ابیاری زیاد گیاه است.
  • اگر نوک برگ گیاه سوخته شده دلیل ان خشکی خاک و یا وجود قارچ و یا زیادی قارچ کش موجود در بافت خاک است.
مشکلات پوتوس

مشکلات پوتوس

نکات مهم در نگهداری از گیاهان

  • یکی از دلایل سوختگی شدید برگ گیاهان، ریختن کود مایع روی برگهای گیاهه پس به این موضوع دقت کنید.
  • دقت داشته باشید که دادن کود مایع به گیاه در دفعات زیاد و قبل از موعد، کمک به رشد گیاه نمیکنه بلکه گیاه رو بطور کامل میسوزونه.
  • به مقدار دوز مصرفی برای آفت کش ها و همچنین کود مایع دقت کنید.
پوتوس همیشه سبز

پوتوس همیشه سبز

4.1/5 - (46 امتیاز)