بگونیا عروس گیاهی دوس داشتنیه که به خاطر سازگار و گلدار بودن طرفداران زیادی داره البته گاهی افراد به خاطر رعایت نکردن شرایطش، در نگهداریش با مشکل مواجه میشن که در ادامه بیشتر درموردش صحبت میکنیم. در اصل این گیاه آپارتمانیه اما ساکنین مناطق معتدل مثل نواحی دریای خزر در فصل بهار و تابستان میتونن در فضای باز هم ازش نگهداری کنند. در این مطلب در مورد شرایط نگهداری و پرورش بگونیا عروس صحبت میکنم.

بگونیا عروس

بگونیا عروس

نور مورد نیاز بگونیا عروس

مثل هر گیاه گلدار دیگه ای نیاز به نور زیاد و حتی کمی تابش مستقیم داره تا بتونه گلدهی داشته باشه. گل ها به رنگ های صورتی، قرمز و سفید هستند.پشت پنجره ی جنوبی یا غربی بهترین مکان برای نگهداری این گیاهه و دقت کنید که زیاد از پنجره فاصله نداشته باشه.نور زیاد در روزهای گرم باعث سوختگی و خشک شدن برگ ها میشه اما نور مستقیم صبح یا غروب براش مفیده.اگه نور کافی دریافت نکنه گیاه رشد علفی پیدا میکنه و برگ ها کمرنگ میشن همچنین اگه گیاه گل هم داشته باشه، گل ها کم کم بی رنگ میشن  و توانایی گلدهیش رو از دست میده.

نور بگونیا عروس

نور بگونیا عروس

آبیاری بگونیا عروس به چه صورت هست؟

خیس و غرقابی بودن دائم خاک رو نمیپسنده و اگه در چنین شرایطی قرار بگیره برگ ها زرد و شل میشن و گیاه از ساقه دچار پوسیدگی میشه اما به این معنی نیست که گیاه خشکی بکشه بلکه بعد از خشک شدن سطح خاک باید آبیاری بشه، البته گیاهان بزرگتر مقاومت بیشتری به خشکی از خودشون نشون میدن.گیاهی رطوبت دوسته اما اصلا عمل غبارپاشی رو انجام ندید چون باعث میشه گیاه به بیماری های قارچی مبتلا بشه و لکه های قهوه ای روی برگ ایجاد بشه. برای تامین رطوبت از ظرف آب و سنگریزه در زیر گلدان استفاده کنید

استفاده ازظرف آب و سنگریزه زیر گلدان

یعنی شما یه ظرف رو پر از آب و سنگ میکنید و گلدونو روی سنگ قرار میدید. دقت کنید کف گلدون به هیچ وجه با آب درتماس نباشه. هدف ما از این کار تامین رطوبته نه جذب آب!اگه گیاه از کف آب بکشه دچار پوسیدگی میشه اما اگه روی سنگ قرار داشته باشه اون آب تبخیر میشه و رطوبت رو در اختیارش میذاره.

دمای نگهداری بگونیا عروس

دمای حدود 25-18 درجه بهترین دما برای نگهداریشه البته اگه هوا گرمتر هم بشه ایرادی نداره اما به آبیاریش باید دقت بیشتری داشته باشید تا دچار خشکی نشه. دمای کمتر از 15 درجه کم کم باعث میشه برگ ها ضعیف بشن و اگه خیلی دما کاهش پیدا کنه دچار یخ زدگی میشه و برگ ها شل و سیاه میشن.

دمای مورد نیاز بگونیا عروس

دمای مورد نیاز بگونیا عروس

خاک مناسب بگونیا عروس

هرچقدر خاکش سبکتر باشه و زهکش بهتری داشته باشه در نتیجه آب در اطراف ریشه باقی نمی مونه و گیاهمون از زرد شدن و پوسیدگی در امان می مونه همچنین میتونه رشد و گلدهی بهتری هم داشته باشه.حالا از چه ترکیبی استفاده کنیم؟

استفاده از خاک برگ،شن،پیت ماس و پرلیت به سبک شدن خاک کمک میکنن و میتونید این ترکیبات رو با مقداری از خاک باغچه ترکیب کنید تا بستر مناسبی براش فراهم بشه.خاک کمی اسیدی رو میپسنده در نتیجه وجود پیت ماس در ترکیب براش مفیده.

کود دهی بگونیا عروس

چون گیاهمون گلداره برای گلدهی به موادغذایی بیشتری نسبت به گیاهان برگ سبز احتیاج داره و چون خاکمون هم سبکه ما باید هر سه هفته یا هر ماه یک بار گیاهمونو با کودهای مخصوص گلدهی تغذیه کنیم.

تکثیر بگونیا عروس به چه صورت هست؟

تکثیر از طریق قلمه زنی بهترین روشه البته از طریق بذر هم امکانش هست اما خیلی زمانبره.

برای این کار کافیه قلمه ای که انتخاب می کنید حداقل دو گره داشته باشه(گره به محل اتصال برگ به ساقه گفته میشه) و برگ های پایینی رو حذف کنید و فقط چند برگ براش باقی بذارید.دقت کنید قلمه نباید در خاک سنگین قرار بگیره چون احتمال از بین رفتنش بالا میره. از بستر سبک مثل پرلیت و پیت ماس استفاده کنید و کمی مرطوب نگه دارید تا ریشه زنی اتفاق بیافته.

قلمه بگونیا عروس

قلمه بگونیا عروس

3.9/5 - (24 امتیاز)