کدو حلوایی مهمون پاییزی خیلی از ماست که البته شاید خیلی هامون به خاطر شکل بامزه و رنگ قشنگش بیشتر به عنوان یک آیتم تزئینی در گوشه ای از آشپزخونمون ازش استفاده کنیم. ولی غافل از اینکه با روش پخت صحیح اون میتونیم باهاش کیک های خوشمزه، کوکی، پنکیک، یا حتی خورشت خوش آب و رنگ و خوشمزه تهبه کنیم. توی این پست در نظر گرفتم با یک کیک کدوحلوایی در خدمتتون باشم تا پخت یک کیک خوشمزه بتونیم شیرین کننده جمع هامون تو شبهای بلند زمستون باشیم.

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

مواد لازم برای تهیه کیک کدو حلوایی

  • آرد 250 گرم
  • تخم مرغ 3 عدد
  • شکر 160 گرم
  • کدو حلوایی پخته و پوره شده 1 پیمانه
  • بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
  • وانیل ¼ قاشق چایخوری
  • نمک یک هشتم قاشق چایخوری
  • پوست لیمو ترش یا پرتقال 1 قاشق چایخوری
  • روغن مایع 200 گرم
  • آب لیمو ترش تازه 1 قاشق سوپخوری

مراحل تهیه کیک کدو حلوایی

برای تهیه این کیک ابتدا باید کدو حلوایی رو برش بزنیم و تخمه های اون رو خارج کنیم. برای تهیه این کیک ما به قسمت گوشتی کدو نیاز داریم که به اندازه مورد نظر از کدو جدا می کنیم.

برش زدن کدو حلوایی

برش زدن کدو حلوایی

برش های کدو حلوایی رو داخل سبد بخار پز قرار میدیم و با یک و نیم تا دو لیوان آب بخار پز می کنیم. یکی از راه های کیفیت بهتر و طعم مطلوب تر کدو حلوایی بعد از پخت شیوه پخت اون هست. اگر کدو رو با مقدار زیادی آب بزپیم باعث میشه تا کدو بعد از پخت هم ظاهر خودش رو از دست بده و هم بیشتر مزه آب به خودش بگیره. اجازه میدیم تا کدو حلوایی بپزه و بعد از پخت اون رو خارج کرده و روی سبد قرار میدیم تا آب اضافیش گرفته و خنک بشه.

بخار پز کردن کدو حلوایی

بخار پز کردن کدو حلوایی

کدو حلوایی بعد از پخت به راحتی قسمت گوشتیش جدا میشه فقط کافیه که با کمک یک قاشق قسمت گوشتی رو از پوست اون جدا کنیم و داخل میکسر یا غذاساز بریزیم تا پوره بشه.

پوره کردن کدو حلوایی پخته شده

پوره کردن کدو حلوایی پخته شده

برای پخت کیک ابتدا قالب مناسب که بهتره اندازه اش بین 20 تا 22 سانتی متر باشه رو آماده کرده و کفش رو کاغذ روغنی میندازیم و بعد فر رو روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم. آرد رو همراه با نمک و بکینگ پودر ویسک و بعد دو تا سه بار از الک رد می کنیم و فعلاً کنار میذاریم. حالا تخم مرغ ها رو درون یک ظرف مناسب میشکنیم و شکر رو به صورت تدریچی و موقعی که در حال همزدن با همزن برقی هستیم اضافه میکنیم.

اضافه کردن مابقی شکر به زرده های تخم مرغ

اضافه کردن شکر به تخم مرغ

برای 5 دقیقه تخم مرغ و شکر رو هم مزنیم تا تخم مرغ ها حجم بگیرن و ما یک مخلوط کرم رنگ روشن داشته باشم و بعد وانیل رو اضافه میکنیم.

اضافه کردن وانیل به مخلوط شکر و زرده ها

اضافه کردن وانیل به مخلوط شکر و تخم مرغ ها

سپس آبلیمو ترش رو خیلی خیلی بهتر هست تازه باشه اضافه می کنیم و مخلوط رو مجدداً با دور متوسط به هم میزنیم.

اضافه کردن آبلیمو ترش تازه

اضافه کردن آبلیمو ترش تازه

حالا رنده پوست لیمو یا پرتقال رو اضافه می کنیم و و یک دور هم میزنیم.

اضافه کردن رنده پوست پرتقال

اضافه کردن رنده پوست پرتقال

سپس نوبت اضافه کردن روغن مایع میرسه. روغن رو هم به مخلوط اضافه می کنیم و با هم هم مزنیم.

اضافه کردن روغن مایع

اضافه کردن روغن مایع

حالا 1 پیمانه پوره کدو حلوایی رو اضافه می کنیم و برای 1 دقیقه مخلوط رو هم میزنیم.

اضافه کردن پوره کدو حلوایی به مخلوط

اضافه کردن پوره کدو حلوایی به مخلوط

و نهایتاً مخلوط آردیمون رو طی سه مرحله اضافه می کنیم و هر بار به بدون همزن و با کمک لیسک به خورد موادمون میدیم تا یک مخلوط یکدست و یکنواخت به دست بیاد.

افزودن آرد الک شده تدریجی

افزودن آرد الک شده تدریجی

مایه کیک که یکدست شد در قالبی که آماده کرده ایم ریخته و در طبقه وسط فر قرارمیدیم و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه اجازه میدیم تا کیک بپزه. (زمان پخت بستگی به حرارت فر شما دارد) وقتی روی کیک طلایی شد و برای تست اگر سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو کردید و تمیز بیرون اومد کیک ما پخت خودش رو کامل انجام داده. قالب را از فر خارج می کنیم و بعد از اینکه از حرارت افتاد اون رو از قالب خارج میکنیم و کاغذ روغنی را از کیک جدامی کنیم. مجددا کیک را برگردانید و بگذارید کاملا به دمای محیط برسد سپس به سلیقه خودمون تزئین و  برش زده و سرو می کنیم. نوش جان :)

کیک کدو حلوایی 1

کیک کدو حلوایی

4.3/5 - (26 امتیاز)