آیا کسی هست که بتونه به کیک شکلاتی “نه” بگه؟ اگر حتی کسی باشین که مثل من عاشق شکلات نباشین ولی بعید به نظر میرسه بتونین به راحتی دست رد به یک برش کیک شکلاتی که با یک لایه گاناش پوشیده شده باشه و همراه با یک فنجان چای یا قهوه بخواد خستگی رو از تن شما بگیره و عصرتون رو شیرین و دلچسب کنه بزنین و ازش چشم بپوشونین! همیشه قرار نیست ما برای تهیه یک کیک خیلی به زحمت بیفتیم و یا کیک حساسی درست کنیم که نیاز به دقت در اندازه گیری و طرز تهیه داشته باشه. بنابراین قراره امروز با هم یک کیک شکلاتی راحت و بی درد سر درست کنیم که خیلی سریع آماده بشه و کام ما رو شیرین کنه و لبخند رضایت رو به ما هدیه بده. پس در ادامه همراه ما باشین.

کیک شکلاتی ساده

کیک شکلاتی ساده

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی ساده با کاور گاناش

  • آرد 1 و 3/4 پیمانه
  • پودر کاکائو 4 قاشق غذاخوری
  • آب یا شیر 1/2 پیمانه
  • روغن مایع 1/3 پیمانه
  • تخم مرغ 4 عدد
  • نمک 1 پنس
  • شکر 1 و نیم پیمانه
  • بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
  • گاناش 1 پیمانه (طبق دستور داده شده)

مراحل تهیه کیک شکلاتی ساده

مثل همیشه و طبق روال تهیه کیک و شیرینی ما باید مواد خشک رو با هم ترکیب و همراه با هم از الک رد کنیم به این صورت که آرد و بکینگ پودر و نمک رو همراه با پودر کاکائو با هم مخلوط می کنیم و همراه با هم دو تا سه بار از الک رد می کنیم.

مخلوط کردن پودر کاکائو و بکینگ پودر با آرد

مخلوط کردن پودر کاکائو و بکینگ پودر با آرد

سپس تخم مرغ ها رو داخل یک کاسه میشکنیم و شکر رو تدریجاً اضافه می کنیم و با کمک همزن برقی که روی درجه متوسط تنظیمش کردیم شروع به مخلوط کردن میکنیم.

اضافه کردن تدریجی شکر به تخم مرغ ها

اضافه کردن تدریجی شکر به تخم مرغ ها

حدوداً 4 دقیقه به همزدن ادامه میدیم تا تخم مرغ همراه با شکر کاملاً حجم قابل توجهی بگیره و رنگش هم روشن و بشه. اینکه رنگ تخم مرغ و شکر روشن بشه خیلی مهم هست و در نتیجه کارمون تاثیر میذاره پش تنبلی نکنیم. حالا وانیل رو اضافه می کنیم و نزدیک 1 دقیقه دیگه به همزدن ادامه میدیم.

اضافه کردن وانیل به مخلوط تخم مرغی

اضافه کردن وانیل به مخلوط تخم مرغ و شکر

حالا آب یا شیر رو اضافه می کنیم. اینکه بخوایم از آب یا شیر استفاده کنیم فقط به این مربوطه که شما بافت کیک رو چطوری دوست داشته باشین. کلاً اضافه کردن مایعات دیگه غیر از آب به ترکیب کیک ها باعث میشه بافت کیک کمی سنگین تر بشه و حفره های موجود توی کیک بزرگ تر بشه و بافت ابری کیک پس از پخت خیلی به نظر نیاد. پس بنا به سلیقمون عمل می کنیم.

اضافه کردن آب

اضافه کردن آب

مرحله بعدی اضافه کردن روغن به ترکیب هست. برای روغن هم بهتر هست از روغن های مایع گیاهی استفاده بشه.

اضافه کردن روغن مایع به تخم مرغ و شکر حجم گرفته

اضافه کردن روغن مایع به تخم مرغ و شکر حجم گرفته

با سرعت پایین همزن مواد رو در حد مخلوط شدن با هم مخلوط می کنیم و حالا آرد رو در سه تا چهار مرحله به ترکیب اضافه می کنیم و با سرعت پایین همزن با هم مخلوط میکنیم.

الک کردن مخلوط ارد و پودر کاکائو روی مخلوط

الک کردن مخلوط ارد و پودر کاکائو روی مخلوط

نگران نباشین و از همزن استفاده کنین، همزدن با همزن آسیبی به کیفیت این کیک نمی زنه پس با خیال راحت آرد رو در حد مخلوط شدن با ترکیب مخلوط کنین. دقت کنین تا گلوله آردی توی مایه کیک باقی نمونه.

مخلوط کردن مایه کیک

مخلوط و یکدست کردن مایه کیک

حالا مایه کیک رو داخل قالب 23 سانتی که از قبل کفش رو کاغذ انداختیم و دیواره های کیک رو با کمی روغن آغشته کردیم میریزیم.

ریختن مایع کیک داخل قالب

ریختن مایع کیک داخل قالب

کیک رو داخل فری که از 10 دقیقه قبل روی 180 درجه سانتیگراد تنظیمش کردیم قرار میدیم 45 تا 50 دقیقه بهش زمان میدیم. همونطوری که میدونین نوع فرها و دمای اون ها با هم متفاوت هست. پس بعد از 35 دقیق اول پخت بعد از چک کردن و به شرط تمیز دراومدن تستر یا خلال چوبی کیک ما آماده هست. در زمان پخت کیک گاناش رو آماده می کنیم. طرز نهیه گاناش رو قبلا براتون گذاشتم.

مخلوط یکدست گاناش گرم

تهیه گاناش

تزیین کیک شکلاتی با گاناش

بعد از اینکه کیک آماده شد، صبر می کنیم تا خنک بشه و بعد از قالب خارج می کنیم و روی توری قرارش میدیم. کیک آماده سرو کردنش هست ولی میتونیم بعد از سرد شدن کیک، گاناش رو روی کی میریزیم و داخل یخچال قرارش میدیم تا خودش رو بگیره. می تونیم از چیپس شکلاتی یا ترافل یا حتی میوه های مورد علاقمون برای تزئین استفاده و بعد سرو کنیم.

کیک شکلاتی ساده

کیک شکلاتی ساده

4.2/5 - (741 امتیاز)