خیلی از شما حتماً نان سیمیت ترکیه ای رو میشناسین یا امتحان کردین. این نان مخصوص که در همه جای ترکیه به وفور دیده میشه. حتی به این صورت که دوره گرد ها روی سینی های بزرگی که روی سرشون اون رو حمل میکنند، می چینن و اون رو خصوصاً به توریست ها می فروشن. ظاهراً خود ترک ها اون رو خالی و همراه با چای در وعده صبحانه میل می کنن و در واقع نان سنتی این کشور محسوب میشه. اصل این نان به صورت رشته و گرد با رومال شیره نگور و با کنجد فراوانی تهیه میشه. اما من تصمیم گرفتم با یک تغییر کوچک در دستور تهیه این نان و مغز دار کردن اون، این نان رو تهیه کنم که در ادامه می تونین طرز تهیه اش رو مشاهده بفرمایید.

نان سیمیت با مغز پنیری

نان سیمیت با مغز پنیری

مواد لازم برای تهیه نان سیمیت با مغز پنیری

  • آب ولرم 1 پیمانه
  • شیر گرم 1 پیمانه
  • روغن مایع 1 پیمانه
  • سرکه سفید 2 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ 1 عدد
  • نمک 1 قشاق چایخوری
  • شکر 1 قاشق سوپخوری
  • خمیر مایه فوری 1 قاشق سوپخوری پر
  • آرد 5 پیمانه و نیم
  • پنیر موزارلا تازه 1 بسته
  • برای رمال 2 قاشق غذاخوری شیره انگور و 5 قشاق غذاخوری آب
  • کنجد 1 پیمانه

مراحل تهیه نان سیمت با مغز پنیری

آرد رو همراه با نمک دو الی سه بار از الک رد می کنیم و کنار میزاریم. برای شروع کار ابتدا آب گرم و نه داغ رو داخل یک کاسه بزرگ و جا دار میریزیم.

ریختن آب ولرم

ریختن آب ولرم

سپس شیر ولرم و هم دما با آب رو به داخل ظرف می ریزیم و با آب مخلوط می کنیم.

افزودن شیر ولرم

افزودن شیر ولرم

شیر و آب رو با همزن دستی کمی هم میزنیم و بعد 1 قاشق شکری رو که داشتیم رو اضافه میکنیم.

اضافه کردن شکر

اضافه کردن شکر

و حالا نوبت اضافه کردن تخم مرغ می رسه. تخم مرغ رو هم به مخلوط اضافه می کنیم و با هم مخلوط میکنیم.

افزودن تخمک مرغ به شیر

افزودن تخمک مرغ به شیر

سپس روغن رو که بهتر هست روغن آفتابگردون یا کنجد باشه به مخلوط اضافه میکنیم و باز هم میزنیم.

اضافه کردن روغن مایع

اضافه کردن روغن مایع

نوبت به اضافه کردن سرکه سفید میرسه، سرکه رو هم به سایر موادمون اضافه میکنیم.

اضافه کردن سرکه سفید

اضافه کردن سرکه سفید

حالا مایه خمیر رو اضافه می کنیم و یک دور با مواد هم مزنیم.

اضافه کردن مایه خمیر فوری

اضافه کردن مایه خمیر فوری

و بالاخره آردی رو که الک کرده بودیم و حدوداً نصف پیمانه رو ازش کم کردیم تا در صورت نیاز استفاده کنیم، رو کم کم به مخطمون اضافه می کنیم.

اضافه کردن ارد

اضافه کردن آرد

آرد رو با دست به خوبی خورد خمیر می دیم تا وقتی خمیر کم کم منسجم بشه و وسط ظرف جمع بشه و بتونیم باهاش کار کنیم. اگر خمیر زیادی چسبنده بود و نمیشد باهاش کار کرد آرد اضافه ای رو کنار گذاشته بودیم رو هم اضافه می کنیم. خمیر رو یا پدال خمیر زن همزن برای 5 دقیقه و یا با دست حدوداً 10 تا 15 دقیقه ورز می دیم. ورز دادن خمیر رو روی تخته کاری که کمی آردپاشی کردیم و با فشار دست روی خمیر و جمع کردن خمیر انجام میدیم. دقت کنین ورز دادن خمیر به لطافت و کیفیت خمیر بسیار کمک میکنه. خمیر ورز داده شده داخل یک کاسه جا دار که کمی چربش کردیم قرار میدیم و روش رو با سلفن می پوشونیم و ما بین یک پارچه یا دستمال آشپزخونه بزرگ قرار میدیم و برای 1/2 تا 2 ساعت در جای گرم و تاریک آشپزخونه مثل داخل کابینت قرا میدیم تا ور بیائ و حجمش دو برابر بشه.

قرار دادن خمیر پس از ورز دادن در ظرف و پوشاندن با سلفن

قرار دادن خمیر پس از ورز دادن در ظرف و پوشاندن با سلفن

بعد از زمان استراحت اول و وقتی که خمیر به خوبی پف کرد حجم گرفت روی خمیر رو کنار میزنیم و با فشار انگشتهامون روی خمیر، پف اضافیش رو میگیریم.

ور آمدن خمیر پس از استراحت و گرفتن پف خمیر

ور آمدن خمیر پس از استراحت و گرفتن پف خمیر

حالا خمیر رو به 7 یا 8 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت رو به شکل توپ در میاریم یا اصطلاحاً چانه گیری می کنیم. حواسمون باشه تا همه خمیر ها به اندازه و وزن یکسان باشند. برای نغز خمیر من از پنیر موزارلا تازه استفاده کردم که اون رو به راحتی می تونین از سوپرمارکت های بزرگ و معتبر تهیه کنین.

چانه گرفتن از خمیر

چانه گرفتن از خمیر

خمیر رو با کمک دستمون باز می کنیم. خمیر اونقدر لطیف هست که نیازی به آرد پاشی یا چرب کردن نداره. پنیر رو وسط خمیر قرار می دیم و خمیر رو با کمک دستامون از کناره هاش جمع می کنیم و به هر شکلی که دوست داشتیم فرم میدیم. من خمیر ها رو به شکل بیضی درآوردم.

باز کردن خمیر و قرار دادن پنیر

باز کردن خمیر و قرار دادن پنیر

وقتی همه خمیر ها رو مغز دار کردیم، مجدداً روی اون ها با دستمال آشپزخونه برای 20 دقیقه میپوشونیم و بعد از این زمان، شیره انگور رو با آب که گفته شد داخل یک کاسه رقیق می کنیم. خمیرها رو یکی یکی داخل محلول شیره انگور میغلتونیم و بعد داخل ظرفی که کنجد داخلش ریختیم کمی فشار میدیم تا کنجد ها به صورت یک لایه به سطح خمیر بچسبن. همه چانه ها رو به همین صورت عمل می کنیم و روی سینی فری که کاغذ روغنی انداختیم با فاصله از همدیگه می چینیم. سپس با یک چاقوی تیز و یا کاتر مخصوص نان روی نان رو چند برش کمی عمیق ایجاد می کنیم.

آغشته کردن خمیر به شیره انگر رقیق شده و پوشاندن با کنجد

آغشته کردن خمیر به شیره انگر رقیق شده و پوشاندن با کنجد

حالا سینی فر رو داخل فری که 10 تا 15 دقیقه قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کردیم قرار می دیم و یک ظرف پر آب هم داخلش قرار دادیم تا محیط فر رو مرطوب نگه داره قرار میدیم. ابتدا برای مدت 10 دقیقه، سپس دمای فر رو پایین میاریم و روی 180 درجه سانتیگراد قرار می دیم و برای 20 دقیقه دیگه و تا زمانی که روی نان و کنجد ها حسابی برشته بشه زمان میدیم. بعد از پخت سینی رو خارج کرده و صبر میکنیم نان ها از حرارت بیفتن و بعد اون ها سرو میکنیم. این نان به صورت گرم سرو میشه و مثل همه نان ها بهتر هست برای حفظ کیفیت و بافت به صورت تازه سرو بشه. نوش جــــان :)

نان سیمیت مفزدار

نان سیمیت مفزدار

4.5/5 - (8 امتیاز)