قطاب از اون شیرینی های آسونه که هم میشه برای مهمونی های عید استفاده اش کنیم و هم هر وقت که خواستید یه شیرینی آسون و بی دردسر و خیلی خوشمزه درست کنین از بهترین گزینه هاست. به این دلیل که مواد اولیه ش معمولا تو هر خونه ای پیدا میشه و چون توی روغن سرخ میشه، احتیاج به فر هم نداره. در این مطلب طرز تهیه این شیرینی رو با نکاتش براتون میذارم.

طرز تهیه قطاب

طرز تهیه قطاب

مواد لازم برای تهیه قطاب

  • تخم مرغ 1 عدد
  • روغن مایع 50 گرم
  • ماست نصف پیمانه
  • آرد شیرینی پزی 2 پیمانه معادل 250 گرم
  • بیکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
  •  هل نصف قاشق مرباخوری

برای مواد میانی

  • گردو
  • شکر
  • دارچین
  • هل
مواد اولیه قطاب

مواد اولیه قطاب

مراحل تهیه قطاب یزدی

ابتدا تخم مرغ و ماست و روغن رو در ظرف گودی میریزیم و با همزن دستی یا چنگال هم میزینیم.

ترکیب تخم مرغ و روغن و ماست

ترکیب تخم مرغ و روغن و ماست

پودر قند رو که الک کردیم به مواد اضافه میکنیم و مخلوطش میکنیم.

اضافه کردن پودر قند

اضافه کردن پودر قند

آرد رو دو بار الک کنید و کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم خمیر بشه. به همراه آرد، بیکینگ پودر و هل رو اضافه کنید.

اضافه کردن آرد

اضافه کردن آرد

آرد رو اونقدری اضافه کنید که خمیر دیگه به دست نچسبه. من حدودا 2 قاشق کمتر از 2 پیمانه ای که داشتم رو به خمیر اضافه نکردم. بعد از اینکه خمیرتون آماده شد روش رو کیسه فریزر بکشید و روش یه حوله بذارید و توی جای تاریک و هم دمای اتاق مثل کابینت اجازه بدید تا یکی دو ساعتی استراحت کنه.

خمیر قطاب

خمیر قطاب

آموزش پیچیدن قطاب

بعد از استراحت، خمیر رو روی سطح صافی پهن کنید و با کاتر کرد، به اندازه های یکسان برش بزنید. اگه قالب و وردنه ندارید میتونید یکی یکی به اندازه یه گردو بردارید و توی دستتون پهنش کنید.

پهن کردن خمیر

پهن کردن خمیر

برای مواد میانی مقدار دلخواه از گردوی ساییده شده و شکر و هل و دارچین رو باهم مخلوط کنید. چون خیلی حالت پودر داره من یه قاشق مرباخوری گلاب بهش اضافه کردم که موادش به هم بچسبه و بهتر بتونم توی خمیر بذارمش.
از مواد گردویی توی خمیر بریزید و اطراف خمیر رو جمع کنید. قطاب رو میتونید به دو شکل تهیه کنید.

روش پیچیدن قطاب توپی

یک روش خیلی ساده اینه که بعد از ریختن مواد، اطراف خمیر رو به یک نقطه جمع کنید و توپی شکل بشه. فقط نکته اش اینه که به دور تا دور خمیر کمی آب بزنید تا بعد از جمع کردن، لبه های خمیر به هم بچسبه و موقع سرخ شدن باز نشه.

پیچیدن قطاب به روش سنتی

روش دوم به صورتی که در عکس های زیر هست پیچیده میشه که روش سنتی تهیه این شیرینی هست. این روش کمی تمرین میخواد ولی خب زیباست. به این صورت که بعد از اینکه مواد رو داخل خمیر ریختید، به لبه ی خمیر کمی آب بزنید، یک لبه خمیر رو روی لبه روبرویی میذاریم و به طوری که قطاب شکل نیم دایره میشه. دورش رو با نوک انگشتانمون صاف میکنیم که بشه پیچیدو بعد هم از اولین نقطه شروع میکنیم. بین دو انگشت شست و اشاره یک نقطه رو فشار میدیم و برمیگردونیم روی خمیر. پیچ بعدی رو از ادامه پیج قبلی شروع میکنیم و همینطور ادامه میدیم تا کل نیم دایره پیچیده بشه.

پیچیدن قطاب

پیچیدن قطاب

قطاب پیچیده شده

قطاب پیچیده شده

در ماهیتابه روغن فراوان میریزیم و منتظر میمونیم تا روغن داغ بشه. حرارت زیرش رو متوسط میکنیم و یکی یکی قطاب ها رو در روغن سرخ میکنیم. هر طرفش که سرخ شد برمیگردونیم تا طرف دیگه هم سرخ بشه. بعد هم میذاریم روی دستمال حوله ای تا روغنش کشیده بشه.

سرخ کردن قطاب ها

سرخ کردن قطاب ها

قطاب سرخ شده

قطاب سرخ شده

بعد از سرخ شدن قطاب ها، اونها رو کناری میذاریم تا یکی دو ساعت کاملا خنک بشه. بعد از خنک شدن، قطاب ها رو در پودر قند میغلتونیم تا همه قسمت هاش رو بگیره.

در پودر قند میغلتانیم

در پودر قند میغلتانیم

نهایتا هم برای تزیین میتونید کمی پودر پسته روی قطاب ها بریزید.

طرز تهیه قطاب

طرز تهیه قطاب

قطاب

قطاب

4.2/5 - (37 امتیاز)