پای ها و تارت ها رو همگی می شناسیم. بسیاری از انواع غذاها و شیرینی ها و دسر ها رو می تونیم با درست کردن یک خمیر بسیار راحت تهیه کنیم. خمیری که بعد از پخت به یک کراست ترد و کرانچی تبدیل میشه. در تهیه خمیر اگر از نمک استفاده بشه برای انواع بسیار متنوعی ار غذاها و با خمیر شیرین، خیلی از دسر ها رو قادرین درست کنیم. خمیر پای و تارت دستور بسیار شبیهی به هم دیگه دارند و ممکنه تنها تفاوتشون اضافه شده تخم مرغ در خمیر باشه. امروز با هم طرز تهیه خمیر “پای” که برای تهیه غذا کاربرد داره رو می بینیم.

خمیر پای

خمیر پای

مواد لازم برای تهیه خمیر پای

  • آرد سفید دو پیمانه (250 گرم)
  • کره سرد 110گرم (1 و 1/2 پیمانه)
  • آب سرد یک چهارم پیمانه
  • نمک 1 قاشق مرباخوری

مراحل تهیه خمیر پای

برای شروع اول نمک رو به آرد اضافه می کنیم. نمک بهتره از انواع نمک های ریز باشه چون قراره همراه آرد از الک رد بشه و اگر دونه های درشتی داشته باشه از سوراخ های الک رد نمیشه.

اضافه کردن نمک به آرد

اضافه کردن نمک به آرد

حالا نمک و آرد رو با هم با هم ویسک (با همزن دستی مخلوط) می کنیم و دو تا سه بار از الک رد می کنیم.

الک کردن آرد و نمک با هم

الک کردن آرد و نمک با هم

حالا کره رو به صورت مکعب های کوچیک در میاریم و به آرد اضافه می کنیم. سرد بودن تکه های کره یکی از نکاتی هست که باید رعایت کنیم.

اضافه کردن تکه های کره نرم ولی سرد به آرد

اضافه کردن تکه های کره نرم ولی سرد به آرد

حالا با سر انگشت هامون سعی می کنیم تا کره رو به خورد آرد بدیم. این عمل رو فقط با سر انگشت و نه همه دست انجام میدیم چون نباید حرارت دست به کره ها منتقل بشه و اون ها رو نرم و خمیری کنه.

با کمک سر انگشتان کره رو به خورد آرد می دهیم.

با کمک سر انگشتان کره رو به خورد آرد می دهیم.

وقتی کره ها رو به خورد آرد دادیم مخلوط باید شبیه به خرده نان بشه. اصلاً احتیاجی به ورز دادن نداره چون کره به روغن میفته و خمیر کیفیت خودش رو از دست میده.

به صورت خرده نان درآمده خمیر

به صورت خرده نان درآمده خمیر

حالا یک چهارم پیمانه آب که تقریباً معادل چهار قاشق سوپ خوری هست رو به خمیر اضافه می کنیم.

اضافه کردن آب سرد

اضافه کردن آب سرد

بعد ار اینکه آب سرد رو اضافه کردیم، خمیر رو در حد یکدست شدن ورز می دیم تا کاملاً منسجم بشه.

منسجم شدن خمیر پای

منسجم شدن خمیر پای

سپس خمیر رو داخل یک کیسه نایلونی یا در محافظ غذا می پیچیم و برای یکساعت داخل یخچال بهش استراحت می دیم. بعد از گذشتن این مدت اجازه می دیم تا خمیر به دمای آشپزخونه برسه. بعد روی تخته با کمک وردنه به صوررتی که از قطر قالب تارت بزرگتر باشه پهن می کنیم.

باز کردن خمیر با وردنه

باز کردن خمیر با وردنه

بعد از باز کردن خمیر با دو دست خمیر رو بلند می کنیم و با احتیاط روی قالب قرار قرار می دیم و بعد با نوگ انگشت ها ،خمیر رو داخل قالب فرم می دیم تا کاملاً به کف و دیواره های فیکس بشه. اگر قالب تفلون باشه و کف متحرک داشته باشه احتیاجی به چرب کردن یا آرد پاشی نداره. وگرنه با برس سطحش رو با کمی روغن آغشته می کنیم و بعد مقداری آرد می پاشیم و بعد قالب رو برعکس کرده و با دست به پشت قالب می زنیم تا آرد اضافی بریزه و بعد خمیر رو داخل قالب قرار می دیم. سپس با یک چنگال کف خمیر رو سوراخ سوراخ می کنیم تا موقع پخت، سطح خمیر پف نامناسب نکنه.

یهن کردن خمیر داخل قالب و سوارخ کردن کف خمیر

یهن کردن خمیر داخل قالب و سوارخ کردن کف خمیر

قالب رو داخل فری که از یک ربع پیش گرم کردیم با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد برای 25-30 دقیقه قرار می دیم تا کراست بپزه. بعد از این مدت قالب و خارج کرده اجازه می دیم تا خنک بشه سپس با مواد فیلینگ مورد نظرمون پر خواهیم کرد.

خمیر پای

خمیر پای

4.3/5 - (59 امتیاز)