ارده یک خوراکیه خیلی مفید و با انرژی بالاست که از کنجد بو داده تهیه میشه. از ارده در آشپزی لبنانی، ارمنی، یونانی، ترکی و … خیلی استفاده میشه ما ایرانی هام معمولا از کرم ارده شیرین شده برای صبحونه استفاده میکنیم حالا در این مطلب من طرز تهیه ارده خونگی رو بهتون یاد میدم که میتونین بعدا داخل خیلی از غذاهای خوشمزه مثل حمص، بابا غنوج و … استفاده کنین.

ارده خانگی
ارده خانگی

مواد لازم برای تهیه ارده

  • ۱۵۰ گرم کنجد
  • ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع
مواد لازم برای تهیه ارده
مواد لازم برای تهیه ارده

مراحل تهیه ارده خانگی

برای تهیه ارده هم میشه از کنجد خام و هم بو داده استفاده کنیم البته این امر بستگی به سلیقه خودتون داره که چه طعمی رو بیشتر میپسندین. من برای تهیه ارده از کنجد بو داده استفاده کردم. پس کنجد ها رو داخل ماهیتابه ریختم و روی حرارت ملایم گذاشتم.

بو دادن کنجد
بو دادن کنجد

کنجد خیلی خیلی سریع میسوزه و تلخ میشه پس حتما باید حواسمون باشه تا کنجد رو زیاد حرارت ندیم چند دقیقه کافیه همین که کنجد فقط کمی تغییر رنگ داد و بوش بلند شد از روی حرارت برش میداریم.

تغییر رنگ دادن کنجد
تغییر رنگ دادن کنجد

همینطوری که میبینین تفاوت رنگ کنجد خام و بوداده من با هم خیلی خیلی کمه.

تفاوت رنگ کنجد خام و بوداده
تفاوت رنگ کنجد خام و بوداده

حالا کنجد هارو داخل غذا ساز میزنیم و چند پالس میزنیم. برای درست شدن ارده باید حوصله به خرج بدیم و چندین بار مخلوطمون رو با قاشق داخل غذاساز زیر و روش کنیم و چند پالس بزنیم تا حالت کرمی بگیره چون یکی دو بار اول مخلوطمون اصلا شبیه ارده نیست و حالت پودری داره.

پودر شدن کنجد ها
پودر شدن کنجد ها

وقتی ارده داشت کم کم از حالت پودری در میومد در صورتی که ترجیح میدادین تا ارده رقیق تری داشته باشین میتونین کمی روغن کنجد یا معمولی بهش اضافه کنین.

اضافه کردن روغن
اضافه کردن روغن

مخلوط کردن ارده داخل غذاساز رو انقدر ادامه میدیم تا کاملا کرمی و یکنواخت بشه.

کرمی شدن ارده
کرمی شدن ارده

حالا ارده ما حاضره … داخل این ارده از هیچ ماده شیرین کننده ای استفاده نکردم تا بتونم برای طبخ انواع غذاها هم ازش استفاده کنم …

ارده خانگی
ارده خانگی
4/5 - (247 امتیاز)