واقعاً تو روزهای سرد زمستونی چی بیشتر از یک آش خوشمزه میچسبه؟ کشور عزیزمون هم که در تنوع انواع و اقسام آش بی نظیره! شاید برای خیلی هامون آش های معروف مثل آش رشته یا آش جو کمی تکراری شده باشه و دلمون بخواد یه تنوعی به این غذای معروف وطنی بدیم. آش ماست یکی از آش های معروف هست که البته با آش دوغ کمی تفاوت داره (در بیشتر آش دوغ ها گوشت که معمولاً به صورت کوفته ریزه هست وجود نداره)و اونطور که من تحقیق کردم معروف ترین هاش متعلق به شیراز و تبریز هست گرچه ممکنه مناطق دیگه هم این آش رو با روش خودشون درست کنن. در ادامه این مطلب قراره با هم یک آش ماست خوشمزه رو تجربه کنیم! با ما همراه باشین.

آش ماست 1

آش ماست

مواد لازم برای تهیه آش ماست:

  • لپه 1 پیمانه
  • عدس 1 پیمانه
  • برنج ایرانی 1 پیمانه
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • سبزی آش 700 گرم
  • گوشت چرخکرده 300 گرم
  • پیاز رنده شده 1 عدد
  • ماست چکیده ترش 2 لیوان
  • نعنا داغ 3 قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل به میزان لازم
  • پیاز داغ، سیر داغ یه میزان لازم

مراحل تهیه آش ماست

مثل همه وقت هایی که قرار هست در تهیه یک غذا از حبوبات استفاده کنیم، باید اون ها رو از قبل خیس کنیم. لپه، عدس و برنج رو از قبل خیس می کنیم ولی برای این حبوبات 3 تا 4 ساعت هم کافی هست فقط باید چند بار تو این مدت آبشون رو عوض کنیم. برای شروع 4 تا 5 لیتر آب رو داخل قابلمه مناسبی می ریزیم و صبر می کنیم تا به جوش بیاد و بعد لپه رو اضافه می کنیم.

اضافه کردن لپه خیس خورده به آب جوش

اضافه کردن لپه خیس خورده به آب جوش

اجازه میدیم تا 20 دقیقه بگذره و بعد عدس رو اضافه می کنیم.

افزودن عدس خیس داده و آبکش شده

افزودن عدس خیس داده و آبکش شده

چند تا جوش که خورد برنج شسته و آبکش شده رو هم اضافه می کنیم. همونطور که اشاره کردم، برنج ایرانی استفاده می کنیم چون برنج های خارجی هیچ لعابی ندارن و اینکه هر چقدر هم روی حرارت باشن حالت خودشون رو از دست نمیدن!

افزودن برنج خیس حورده و آب کش شده

افزودن برنج خیس حورده و آب کش شده

صبر می کنیم تا برنج کمی لعاب بندازه و بعد سبزی آش رو اضافه می کنیم.

اضافه کردن سبزی آش به حبوبات در حال جوشیدن

اضافه کردن سبزی آش به حبوبات در حال جوشیدن

سپس پیاز داغی رو که از قبل تهیه کردیم رو به همراه نمک و فلفل سیاه به آش اضافه می کنیم و زیر حرارت رو ملایم می کنیم. درب قابلمه رو قرار میدیم تا آش کم کم جا بیفته.

افزودن پیاز داغ به آش

افزودن پیاز داغ به آش

کوفته ریزه برای آش ماست

تو این زمان، کوفته ریزه ها رو آماده می کنیم. به این صورت که داخل یک کاسه گوشت چرخکرده رو همراه با پیاز رنده شده و نمک، فلفل سیاه و کمی زردچوبه و پودر سیر با هم حسابی ورز می دیم. بعد مخلوطمون رو برای 15 تا 20 دقیقه داخل یخچال قرار میدیم و بعد از این زمان، کوفته ریز هایی که نه خیلی کوچیک باشن و نه خیلی بزرگ درست می کنیم.

مخلوط کردن گوشت چرخکرده به همراه پیاز رنده شده و ادویه ها

مخلوط کردن گوشت چرخکرده به همراه پیاز رنده شده و ادویه ها

کمی روغن رو داخل تابه می ریزیم و بعد از اینکه داغ شد، کوفته ریزه هامون رو داخل روغن تفت می دیم تا کمی سرخ و خوشرنگ بشن.

تفت دادن کوفته ریزه ها

تفت دادن کوفته ریزه ها

حالا کوفته ریزه های سرخ شده رو به آشمون اضافه می کنیم.

افزودن کوفته ریزه های تفت داده شده به آش

افزودن کوفته ریزه های تفت داده شده به آش

و بعد نعنا داغ رو اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آش کاملاً جا بیفته سپس گاز رو خاموش می کنیم. آش رو مزه می کنیم و اگر نمک نیاز داشت اضافه میکنیم.

اضافه کردن نعنا داغ به آش

اضافه کردن نعنا داغ به آش

و مرحله پایانی اضافه کردن ماست هست و نکته اضافه کردن ماست در این هست که آش باید کاملاً از جوش افتاده باشه یعنی در حالی که آش میجوشه و شعله گاز روشن هست نباید ماست رو اضافه کنیم چون اصطلاحاً ماست میبره. اگر ماستتون خیلی سفت و غلیظ شده کمی اون رو با اب رقیق کنین و بعد به آش اضافه کنین و بعد از اضافه کردن خیلی خوب با هم مخلوط کنین.

افزودن آش بعد از خاموش کردن شعله

افزودن آش بعد از خاموش کردن شعله

آش ماست ما آماده سرو کردن هست. آش رو در ظرف مورد نظرمون می کشیم و با پیاز داغ و نعنا داغ و مقداری سیر داغ تزئین و سرو می کنیم.

آش ماست

آش ماست

4/5 - (52 امتیاز)