بسیاری از کدبانو های ایرانی، وقتی برای یک مناسبت خاص تصمیم به برگزاری مهمانی می گیرند و وقتی که می خواهند یک غذای خاص، لذیذ و پرطرفدار درست کنند سراغ تهیه انواع دلمه می روند. خوارکی که خواستگاه اون در همین خاورمانه پایه گذاری شده ولی پای اون حتی تا روسیه و بالکان و تا آسیای مرکزی هم کشیده شده. برای تهیه انواع دلمه فوت و فن خاصی هست که برای تهیه بهتر هست اون ها رو بدونیم تا برای داشتن سفره زیبا و دلپذیر از این خوراک دوست داشتنی به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا برحوردار بشیم. در ادامه برای تهیه این بقچه های زیبا و خوشمزه که این بار با شمایل تازه و به سبک ترکیه تهیه شده اند، با ما همراه باشین.

دلمه برگ مو 1

دلمه برگ مو

مواد لازم برای تهیه دلمه رولی

برای سس لیمو ترش

  • روغن زیتون 2/3 پیمانه
  • آب لیمو ترش 1/3 پیمانه
  • استاک گوشت 2/3 پیمانه
  • شکر 3-4  قاشق سوپ خوری

مراحل تهیه دلمه رولی یا سیکارتی

برای شروع ابتدا برگ مو ها رو شسته و دم اضافی اون ها رو میگیریم. سپس آب رو به همراه کمی نمک داخل یک قابلمه میریزیم و اجازه میدیم تا آب به جوش بیاد، حالا برگ های مو به صورتی که خیلی زیاد نباشن و به هم نچسبند داخل اب جوش قرار میدیم٬ بلافاصله برگ ها تغییر رنگ میدن و نرم میشوند، اون ها رو از آب خارج می کنیم و آبکش می کنیم.

قرار دادن برگ های مو در آب جوش

قرار دادن برگ های مو در آب جوش

بعد از اینکه برگ موها رو آبکش کردیم و خنک شدن، یک عدد برگ مو رو روی تخته کار قرار میدیم. بهتر از برگ مو هایی استفاده کنین که اصطلاحاً پنجه بسته ای دارن در غیر اینصورت به آرومی لبه ها برگ رو روی هم قرار میدیم. سپس برگ رو به صورتی که قسمت براق زیر قرار بگیره و قسمتی که رگه های برگ برجسته هستن رو. حالا به اندازه 1 تا 2 قاشق غذاخوری از مایه فیلینگ  رو در قسمت ابندایی برگ مو با مقدار کمی فاصله می ریزیم.

ریختن مواد فیلینگ روی برگ مو

ریختن مواد فیلینگ روی برگ مو

حالا لبه بالایی برگ مو رو به آرومی و با دقت روی فیلینگ میکشیم.

پیچیدن دلمه به داخل

پیچیدن دلمه به داخل

و بعد کناره ها برگ رو به داخل برگ هدایت می کنیم.

برگرداندن دو طرف برگ به داخل

برگرداندن دو طرف برگ به داخل

حالا سپس با کمک هر دو دست برگ رو به سمت جلو هل می دیم تا دلمه رول بشه و هوای داخل برگ خالی بشه.

رول کردن دلمه

رول کردن دلمه

طرز تهیه چاشنی دلمه با لیمو ترش

به همین ترتیب تمام برگ ها رو آماده می کنیم و کنار قرار میدیم. برای تهیه چاشنی یا سس لیمو ترش این دلمه که طعم ملسی خواهد داشت، در یک ظرف روغن زیتون رو اضافه می کنیم و بعد اب لیمو ترش رو می افزاییم.

افزودن آبلیمو ترش به روغن زیتون

افزودن آبلیمو ترش به روغن زیتون

حالا 2/3 پیمانه استاک گوشت رو اضافه می کنیم.

افزودن آب به چاشنی

افزودن استاک  به سس

سپس شکر رو به سس اضافه کرده و حالا همه مواد رو به خوبی هم میزنیم تا کاملاً با یکدیگر مخلوط بشن. سس لیمو آماده استفاده هست.

اضافه کردن شکر به چاشنی

اضافه کردن شکر به چاشنی

حالا کف قابلمه یا تابه دیواره دار مناسبی رو مقداری روغن می ریزیم و بعد دلمه ها یکی یکی کنار هم داخل طرف می چینیم به صورتی که قسمت بسته شده دلمه یعنی آخرین تای برگ، زیر قرار بگیره. دقت کنین که دلمه ها کاملا کنار همدیگه چیده بشن تا هنگام پخت باز نشوند.

چیدن دلمه ها در تابه

چیدن دلمه ها در تابه یا قابلمه مناسب

یک ردیف رو چیدیم، ردیف دوم رو خلاف جهت ردیف اول می چینیم. وقتی همه دلمه ها به همین ترتیب چیدیم نوبت اضافه کردن سس یا چاشنی دلمه هست که در واقع دلمه ها با این سس مزه دار خواهند شد. پس چاشنی یا سس رو روی همه دلمه ها میریزیم.

ریختن چاشنی روی دلمه ها

ریختن چاشنی روی دلمه ها

اگر احساس می کنید که دلمه ها هنگاه پخت باز خواهند شدف بهتره از یک بشقاب سنگین کمک بگیریم و اون رو روی دلمه ها قرار بدیم و بعد زیر حرارت رو بسیار ملایم کنیم و حدوداً یک ساعت و نیم اجازه بدیم تا دلمه ها بپزند. سپس دلمه ها رو بهآرامی از تابه خارج کرده و داخل ظرق سرو می چینیم و سرو می کنیم.

دلمه برگ مو سیگارتی

دلمه برگ مو سیگارتی

نکات و فوت و فن دلمه

  • برنجی که در فیلینگ دلمه به کار برده میشود نباید زیاد پپزد تا هنگام پخت داخل مواد خمیر و له نشود.
  • لپه را 24 ساعت قبل در مقداری آب خیس کنین و در این مدت 2 تا 3 باز اب لپه را عوض کنید. این کار باعث میشود تا آنزیم های داخل لپه تغییر پیدا کند و از نفخ لپه جلوگیری می کند.
  • مناسب ترین روغن برای دلمه،روغن زیتون است.
  • داخل دلمه را بیش از حد از فیلینگ دلمه پر نکنید تا در زمان پخت باعث پاره شدن بافت آن نشود و فضای کافی برای پخت داشته باشد.
  • زمانی که فصل برگ مو نیست می توانید از برگ موی کنسرو شده یا برگ موی شور استفاده کنید.
  • بهتر است برای تهیه دلمه برگ مو، از برگ های تازه و جوان استفاده کنید.
  • اگر تمایل دارید دلمه ای که می پزید کمی ترش مزه باشد، می توانید از برگ موی انگور عسگری استفاده نمایید.
  • در بسیاری از مناطق همراه با دلمه از یک نوع سایددیش یا دیپ استفاده میشه که می تواند تکمیل کننده طعم باشد مانند: انواعی از بورانی های ماست یا سس ها! از استفاده از آن ها غافل نشوید تا بتواند طعمی جدید برایتان به ارمغان اورد.
5/5 - (1 امتیاز)