بگونیا هیمالیس گیاهی گلدار و زیباست که گل هایی به رنگ های قرمز، صورتی، زرد و نارنجی و… تولید میکنه. ممکنه این گیاه جذاب رو در گلفروشی ها ببینید و به خاطر ظاهر زیباش جذبش بشید اما قبل از خرید حتما بررسی کنید تا مطمئن بشید با شرایط خونتون مطابقت داشته باشه.
معمولا به دلیل نگهداری نا صحیح گیاهی یک ساله محسوب میشه و اینکه بیشتر افراد تجربه ی ناموفقی در نگهداریش دارن. اما اگه کمی حوصله کنید و شرایط رو براش مهیا کنید میتونید چندین سال از زیباییش لذت ببرید. بگونیا هیمالیس گیاه روز کوتاهیه و در نیمه ی دوم سال گلدهی داره.

بگونیا هیمالیس

بگونیا هیمالیس

نور مورد نیاز بگونیا هیمالیس

بگونیا به نور غیر مستقیم و زیاد احتیاج داره، پشت پنجره ی جنوبی بهترین گزینه برای قراردهی این گیاهه و معمولا اصلی ترین عامل از بین رفتنش نبود نور کافیه! اگه منزلتون پرنور محسوب نمیشه از خریدش خودداری کنید. چون اگه نور کافی دریافت نکنه گل و غنچه ها شروع به ریزش میکنن، برگ ها زرد و بی جون میشن و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش پیدا میکنه. همچنین جوانه های گل تشکیل نمیشه. از قرار دادن در نور مستقیم آفتاب هم خودداری کنید چون باعث سوختگی گل و برگ ها میشه.

نور بگونیا هیمالیس

نور بگونیا هیمالیس

دمای مناسب نگهداری بگونیا هیمالیس

به دمای حدود 24درجه در روز و 16 درجه در شب احتیاج داره. این اختلاف دمایی باعث عمر بیشتر گل ها و شادابیش میشه.

دما بگونیا هیمالیس

دما بگونیا هیمالیس

آبیاری بگونیا هیمالیس

بین دو آبیاری بسته به دمای اتاق اجازه بدید سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری کنید.
آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و پوسیدگی میشه. به غبارپاشی حساسه و باقی موندن قطرات آب روی برگ ها باعث بیماری های قارچی و سیاه شدن برگ ها میشه.
بگونیا به رطوبت زیاد احتیاج داره، زیر گلدان یک ظرف از آب و قلوه سنگ قرار بدید(طوریکه گلدان روی سنگ قرار بگیره و با آب در تماس نباشه).

آبیاری بگونیا هیمالیس

آبیاری بگونیا هیمالیس

کوددهی بگونیا هیمالیس

چون گیاه گلداره، برای تشویقش به گلدهی بیشتر هر دو-سه هفته یک بار با کود مخصوص گلدهی تغذیه ش کنید.

خاک مناسب بگونیا هیمالیس

چون این گیاه به پوسیدگی و قارچ حساسه باید خاکی انتخاب بشه که زهکش مناسبی داشته باشه مثل ترکیب پیت ماس و پرلیت. تا حد ممکن گلدون گیاهو عوض نکنید تا بهش شوک وارد نشه و گل ها ریزش نکنند. یکی از علت های از بین رفتن گیاه تعویض گلدونه.
هر سال نیازی به تعویض گلدون نیست چون نباید گلدونش از خودش خیلی بزرگتر باشه.

خاک بگونیا هیمالیس

خاک بگونیا هیمالیس

تکثیر بگونیا هیمالیس چگونه است؟

برای تکثیر کافیه قلمه این گیاه رو از ساقه مناسب انتخاب کنید و دارای حداقل دو برگ باشه. این قلمه رو به مدت یک یا دو هفته در آب قرار بدید. بعد از نمایان شدن ریشه ها به بستر پیت ماس منتقل کنید.

در مورد گلدهی همونطور که گفته شد گیاه روز کوتاهیه و بعد از پایان گلدهی وارد فصل استراحت میشه و در این موقع آبیاری باید کمی کاهش پیدا کنه و حدود 12-14ساعت به شب نیاز داره یعنی از ساعت 7غروب تا 7صبح بعد در جای تاریک قرار بگیره تا به گلدهی تحریک بشه(البته این کار برای فصل بهار و تابستانه)

2.8/5 - (10 امتیاز)