شاید خیلی از ما وقتی اسم بورک این خمیر خمیر جادویی ترکیه های رو می شنویم بیشتر یاد غذاها یا پیش غذاهایی بیفتیم که با این خمیر تهیه کردیم. ولی استفاده ای که در واقع از این خمیر میشه بسیار بسیار متنوع هست و در خود ترکیه کاربردهایی خیلی زیادی داره که نه تنها در خوراک ها و غذاهاشون از این خمیر استفاده می کنن بلکه در تعداد بسیار زیادی از شیرینی های معروف و غیر معروفشون ازش استفاده میکنند که ان شاءالله در آینده به اون ها خواهیم پرداخت و اما امروز با هم یک شیرینی خیلی آسون و خوش طعم که عطر پاییزی داره رو تجربه می کنیم که با همین خمیر معروف تهیه میشه. در ادامه با ما همراه باشین.

بورک پای سیب

بورک سیب

مواد لازم برای تهیه بورک سیب با خمیر یوفکا

  • سیب پوست گرفته و نگینی خرد شده 2 عدد
  • پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
  • شکر دانه ریز 1/2 پیمانه
  • پودر جوز هندی 1/2 قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش تاره 1 قاشق غذاخوری
  • گردو ریز خرد شده 1/4 پیمانه
  • خمیر فیلو یا یوفکا به اندازه لازم
  • شیر 2 قاشق سوپخوری
  • کره ذوب شده 1 قاشق سوپخوری
  • پودر قند برای تزئین
  • روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

مراحل تهیه بورک سیب با خمیر یوفکا

برای تهیه این شیرینی، سیب ها رو که پوست گرفیتم و به صورت نگینی کوچک خرد کردیم رو باید مزه دار کنیم برای همین اون ها رو داخل یک کاسه میریزیم و شکری که ترجیحاً بهتره که  نرم و دونه ریز باشه رو بهش اضافه می کنیم.

اضافه کردن شکر به سیب های نگینی خرد شده

اضافه کردن شکر به سیب های نگینی خرد شده

سپس پودر دارچین و پودر جوز هندی رو به سیب و شکر اضافه می کنیم و بعد با همدیگه مخلوطشون می کنیم.

افزودن پودر دارچین و پودر جوز هندی

افزودن پودر دارچین و پودر جوز هندی

حالا نوبت اضافه کردن آبلیمو تازه هست. مثل همیشه یادآوری می کنم که طعم و مزه لیموی تازه قابل مقایسه با آبلیمو های بازاری و آماده نیست! پس سعی کنین همیشه این چاشنی جادویی رو توی خونه داشته باشین.

افزودن آبلیموی تازه

افزودن آبلیموی تازه

و بعد گردوی خرد شده رو به مخلوط سیبی اضافه می کنیم. همه مواد رو با هم مخلوط می کنیم و اجازه میدیم چند دقیقه ای کنار باشن تا مایه پای سیبمون مزه درا بشه.

اضافه کردن گردوی خرد شده

اضافه کردن گردوی خرد شده

بغد از این مایه پر کننده خمیر مزه دار شد، خمیر های فیلو که بهتره از نوعی انتخاب شده باشن که به شکل مربع برش خوردن استفاده کنیم و البته اگر دسترس نبود از هر مدلی که توی خونه داشتیم می تونیم استفاده کنیم. شیر و کره آب شده رو توی یک کاسه کوچک با هم مخلوط می کنیم و با کمک یه برس آشپزی خمیر های فیلو رو با این مخلوط آغشته می کنیم.

آغشته کردن ورقه یوفکا به مخلوط شیر و کره

آغشته کردن ورقه یوفکا به مخلوط شیر و کره

حالا یک قاشق غذاخوری از مایه پر کننده مون رو بر میداریم و با فاصله روی لبه خمیر می ریزیم.

ریختن یک قاشق از سیب های مزه دار شده روی ورقه یوفکا

ریختن یک قاشق از سیب های مزه دار شده روی ورقه یوفکا

خمیر رو از لبه بالای مایه پای سیب برمیگردونیم و بعد لبه های کناری رو روی لبه بالایی قرار می دیم و سپس خمیر رو به صورت رول جمع می کنیم.

رول کردن خمیر

رول کردن ورقه های یوفکا

وقتی همه ورقه ها رو به همین صورت رول کردیم، مقداری روغن رو توی یک ماهیتابه یا شیر جوش که بهتره کوچک و دیواره دار باشه تا نیازی نباشه خیلی روغن مصرف کنیم، میریزیم و بعد رول ها یکی یکی داخل روغن سرخ می کنیم و بعد از سرخشون اون ها روی یک حوله کاغذی آشپزخونه قرار میدیم تا روغن اضافیش گرفه بشه.

سرخ کردن بورک ها

سرخ کردن بورک ها

البته برای اینکه این شیرینی رو کم کالری تر درست کنیم می تونیم رول ها رو بعد از آماده شدن، روی سینی فری که کاغذ روغنی انداختیم بچینیم و روی رول ها رو هم با شیر و کره رومال کنیم و بعد توی فری که از قبل روشن و روی 185 درجه سانتیگراد تنظیمش کردیم قرار بدیم و برای 15 تا 20 دقیقه اجازه پخت بدیم تا روی رول ها طلایی رنگ بشه. بعد از اینکه بورک سیب آماده و کاملاً خنک شدند، روی اون ها رو با کمک یک الک می پودر قند می پاشیم و در ظرف مورد نظرمون چیده و سپس سرو می کنیم.

بورک پای سیب1

بورک سیب

3.9/5 - (11 امتیاز)