قورمه سبزی رو اگه خوب و جا افتاده بتونیم تهیه کنیم شاید محبوب ترین غذای خونواده بشه. مهم اینه که به کارمون عشق داشته باشیم و از تجربه کردن خسته نشیم. قورمه سبزی از اون دست غذاهاست که نیاز به چند بار درست کردن داره تا لم کار دستمون بیاد و با آزمون و خطاست که میتونیم یه قورمه سبزی جا افتاده و خوشمزه تهیه کنیم. در این مطلب آموزش مرحله به مرحله تهیه خورشت قورمه سبزی رو با نکات جا افتادنش براتون میذارم.

بروزرسانی: برای دیدن آموزش مرحله به مرحله کامل  پخت قورمه سبزی با عکس و نکات اون روی آموزش مرحله به مرحله (این لینک) کلیک کنید.

قرمه سبزی با برنج و سیر ترشی

قرمه سبزی با برنج و سیر ترشی

مواد لازم برای خورشت قورمه سبزی

  • گوشت 300 گرم
  • لوبیا قرمز یک پیمانه
  • لیمو عمانی 2-3 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • سبزی قورمه ( به نسبت: 1واحد تره ، 2/3 واحد گشنیز، 2/3 واحد جعفری، 1/3 واحد شنبه لیله و 1/3  واحد اسفناج) سه پیمانه سرخ شده
  • آب 6 لیوان

آموزش پخت قورمه سبزی

نکته اول اینه که باید حواسمون باشه لوبیا رو حداقل چند ساعت خیس بدیم چون بهتر پخته میشه. من لوبیا رو از قبل به مدت ده الی بیست دقیقه میجوشونم تا نیم پز بشه.

تفت دادن گوشت و پیاز

تفت دادن گوشت و پیاز

پیاز و زردچوبه رو در مقداری روغن تفت میدم، کمی که طلایی شد گوشتهای خورد شده رو اضافه میکنم و کمی تفت میدم و سپس کمی آب میریزم و میذارم بپزه.

گوشت و لوبیا پخته شده

گوشت و لوبیا پخته شده

حالا نوبت سبزی هاست! سبزی هارو به همون نسبتی که گفتم ریز میکنم و در روغن سرخ میکنم. نکته ی مهم اینه که هرچه سبزی بیشتر خورد بشه به بهتر جا افتادن خورشت کمک میکنه و باید تا حد زیادی هم سرخ بشه. در غیر این صورت خورشتمون خوب جا نمیوفته و یه جورایی آب میندازه. البته اگه کمی بیشتر از حد هم سرخ شه رنگ خورشت به تیرگی و سیاهی میره و خواصش رو از دست میده.

البته من معمولا سبزی سرخ شده و آماده ی قورمه رو جهت سهولت کار همیشه توی فریزرم دارم به همین دلیل از سبزی فریزری بسته بندی شده استفاده کردم.

اضافه کردن سبزی قورمه

اضافه کردن سبزی قورمه

گوشت که پخت، لوبیا وسبزی رو به گوشت اضافه میکنم و کمی که روی حرارت موند شعله رو کم کرده و منتظر پختن کامل گوشت و لوبیا و جا افتادن سبزی ها میشم.

مراحل تهیه خورشت قورمه

مراحل تهیه خورشت قورمه

وقتی که خورشت تقریبا جا افتاد با چاقو چند سوراخ روی لیمو عمانی ها ایجاد کرده و در اون می اندازم و حدود سی دئقیقه به اون زمان میدم تا آماده بشه.

نکته مهم اینه که پوست لیمو عمانی روغن رو به خودش جذب میکنه. من معمولا برای جلوگیری از این اتفاق پرک لیمو عمانی رو تهیه میکنم و از پرک بدون پوستش استفاده میکنم. ولی خوب برای تهیه این خورشت پرک آماده نداشتم و ناچارا از لیمو عمانی درسته استفاده کردم. با کمی فشار دادن لیمو عمانی ها میبینین که همه ی روغن خورشت رو به خودشون جذب کردن.

خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی

نکته ی جا افتادن خورشت قورمه سبزی

نکته ی مهم برای جا افتادن قورمه سبزی اینه که آب اضافی خورشت باید خشک بشه. یعنی اولا باید به مقدار آبی که در خورشت استفاده میکنیم دقت زیادی بکنیم و آب رو بیش از اندازه نریزیم. دوما هم وقتی خورشت برای سرو آماده اس که وقتی یه قاشق از خورشت رو در بشقاب بریزید یا روی پلو بریزید آب خورشت اطراف بشقاب جمع نشه.

طرز تهیه قورمه سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی

این طرز تهیه قرمه سبزی به تجربه و روش من بود. مطمئنا شما هم با چندین بار پختن این غذا لم کار دستتون میاد و میتونین یه قرمه سبزی جاافتاده و خوش طعم برای اهل منزل تهیه کنین.

4.1/5 - (89 امتیاز)